tisdag 11 juni 2019

”Hon som var jag – En memoar om alzheimer” av Wendy Mitchell


När Wendy är 58 år får hon diagnosen alzheimer, eller tidig demens. Hon blir såklart förtvivlad. Som så många andra förknippar hon alzheimer med handlingsförlamning, ålderdom och livets slut. Men en video på Youtube blir ett slags vändpunkt för henne. En man drabbad av samma sjukdom berättar om vad han fortfarande kan göra, trots sin diagnos. Wendy förstår att diagnosen inte är en slutgiltig dom, utan ett tillstånd hon måste lära sig leva med – på gott och ont.
Wendy är en minst sagt inspirerande människa. I Hon som var jag beskriver hon hur hon till en början fortsätter arbeta trots sin alzheimerdiagnos, hon lär sig bara att vara öppen, ärlig och be om mer hjälp. Hon kontaktar Alzheimerförbundet och ställer sin kunskap till förfogande, deltar i dokumentärfilmer och håller föreläsningar. Hon drabbas av motgångar; hon kan inte springa längre, inte köra bil, inte baka. Hon försöker cykla men upptäcker att hon inte kan svänga åt höger. Men trots alla motgångar och svårigheter ger hon aldrig upp. Hon skriver otaliga lappar till sig själv och försöker hitta lösningar på de problem hon ställs inför.
Hon som var jag är en öppen, ärlig och utlämnande text om hur det är att leva med alzheimer. Wendy berättar om kampen mot skamkänslor och hur det är att plötsligt behöva sina barns hjälp, istället för att vara deras trygghet. Men det är även en positiv berättelse om hur demens inte behöver betyda slutet på ett liv. Det finns så mycket en människa kan göra trots sin diagnos, och Wendy är en människa som aldrig ger upp. Även då allt känns hopplöst tar hon nya tag och fortsätter leva. Att läsa om Wendy och hennes kamp med att leva med alzheimer är inspirerande och rörande. Det är speciellt intressant då vi får en berättelse som oftast berättas av närstående nu berättad från den drabbade själv. Jag som har en förälder med alzheimer uppskattade boken mycket. Den fick mig att tänka efter och att förstå sådant som jag tidigare inte ens tänkt på. Oavsett om man känner någon dement person eller inte så tycker jag att det här är en bok väl värd att läsa. Att vi kan lära oss mycket genom litteraturen är sällan så tydligt som i det här fallet.
Betyg: 4 av 5

Titel: Hon som var jag
Författare: Wendy Mitchell
Sidor: 247
Förlag: Atlantis
Utgiven: 2018 (På svenska 2019)
 
Stort tack till bokförlaget Atlantis för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar