onsdag 8 maj 2019

”Jag försvinner i mörkret” av Michelle McNamara


”En enda rörelse och du är tyst för gott och jag försvinner i mörkret.” Så ska den så kallade East Area Rapist ha sagt till ett av sina offer. East Area Rapist kom senare att bli Original Night Stalker, men kallas idag oftast för Golden State Killer – ett namn myntat av Michelle McNamara. Golden State Killer våldtog ett 50-tal kvinnor och mördade tolv personer från mitten av 1970-talet och tio år framåt. Ändå har han varit en av de mindre kända seriemördarna i USA och resten av världen. Något som Michelle McNamara skulle komma att ändra på.
Michelle McNamara intresserade sig för så kallade cold cases, det vill säga ouppklarade fall, sedan hon var i tonåren och ett mord utfördes i hennes bostadsområde. Hon hade en blogg, True Crime Diary, där hon skrev om olika fall och diskuterade dem med likasinnade. I slutet av sitt liv var det dock mannen hon kallade Golden State Killer som hade större delen av hennes uppmärksamhet. Hon kallade honom Golden State Killer eftersom det var i Kalifornien han utförde alla sina brott. Hon gick igenom polisrapporter, vittnesmål, kartor, listor över stulna föremål och allt annat hon kunde komma över som rörde mördaren. Hon intervjuade poliser och reste till brottsplatserna, och skrev om allt detta i boken Jag försvinner i mörkret. Och hon var en väldigt skicklig True Crime-författare. Speciellt bokens första 100 sidor hade mig fängslad. Jag kände att jag var med Michelle i sökandet efter mördaren. Tyvärr så dog Michelle innan hon kunde avsluta boken, år 2016. Boken kom ut 2018 och samma år grep man mannen kallad Golden State Killer. Huruvida Michelles privata utredning och boken Jag försvinner i mörkret bidrog till gripandet råder det delade meningar om, men alla tycks vara överens om att hon var den som gjorde att mördaren uppmärksammades igen, då han tycktes ha fallit i glömska de senaste 30 åren.
Som sagt så dog Michelle innan hon hann avsluta boken, och de delar som har avslutats av andra än henne är inte lika starka som de hon skrivit själv. Boken tappar något när Michelles egen röst försvinner. Men dålig är boken absolut inte. Om man tycker om True Crime, dokumentärer om seriemördare eller brukar titta på ”GW:s mord” så tror jag att man kommer tycka om den här boken. Jag tycker den var väldigt intressant och det är synd att Michelle inte finns kvar och kan skriva fler böcker. Jag är glad att den här har fått stor uppmärksamhet, för det är den verkligen värd.
Betyg: 3,5 av 5

Titel: Jag försvinner i mörkret
Författare: Michelle McNamara
Sidor: 300
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgiven: 2018 (På svenska 2019)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar