måndag 20 maj 2019

”Kedjereaktion” av Camilla Prell Weichl


Kedjereaktion är en novellsamling med sex noveller som till ytan tycks handla om vardagliga saker, men som snart visar sig vara något helt annat. Mitt i den ljusa sommaren tränger sig mörkret in och skapar obehag både för karaktärerna och för läsaren. Det är noveller som undersöker gränsen till det farliga, och några noveller där karaktärerna redan gått över gränsen. Är det så att vi ibland faktiskt vill att det farliga ska ske?
Jag tycker väldigt mycket om den här novellsamlingen och det är svårt att välja en favorit. Den novell som ändå sticker ut lite extra för mig är ”Kungsvattnet” – en novell om vänskap och syskonskap, med en opålitlig berättare som gör att vi aldrig riktigt får veta vad som är sant i berättelsen. Alla noveller har delvis opålitliga berättare, vilket jag tycker om, och alla noveller är skickligt skrivna, intressanta och fängslande.
Precis som mörkret tränger sig djupare på ju längre in i varje novell man kommer så blir novellerna i samlingen mörkare mot slutet. Jag imponeras och fascineras av alla sex novellerna, av att Camilla Prell Weichl på ett så intressant sätt undersöker människans mörka sidor. Om du liksom jag tycker om att läsa om de lite mörkare och ondskefullare delarna av det mänskliga psyket så rekommenderar jag absolut Kedjereaktion.
Betyg: 4 av 5

Titel: Kedjereaktion
Författare: Camilla Prell Weichl
Sidor: 138
Förlag: Weyler
Utgiven: 2019

2 kommentarer:

  1. Kul med tips om en novellsamling. Okänd för mig, men jag blir lite nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker mycket om novellsamlingar, men ibland drar jag mig för att skriva recensioner på dem. De kan vara svårt om inte alla noveller i samlingen håller samma kvalitet, men det gjorde de i det här fallet.

      Radera