onsdag 30 oktober 2019

”Ett amerikanskt äktenskap” av Tayari Jones


Roy och Celestial är unga, nygifta och ser ut att ha en lovande framtid. Han är affärsman, hon konstnär. Men en natt på ett småstadshotell kommer att förändra deras gemensamma liv då Roy blir anklagad och dömd för ett brott han inte begått. Fem år hinner han sitta inlåst innan domen äntligen upphävs och han kan återvända till sitt gamla liv. Men fem år är lång tid och kärleken mellan Roy och Celestial är inte längre självklar. Finns det ens ett äktenskap kvar att rädda?
Ett amerikanskt äktenskap är hyllad både utomlands och i Sverige, och har tilldelats årets ”Women’s Prize for Fiction”. Det råder inga tvivel om att det är en älskad bok och därför hade jag höga förväntningar på den. Men jag blev ganska besviken. Jag känner ingen sympati för karaktärerna och jag bryr mig därmed inte heller om vad som händer med dem. Dels hinner vi inte lära känna karaktärerna innan Roy blir frihetsberövad och dels tyder deras brev till varandra under fängelsetiden på att de har många problem och meningsskiljaktigheter. Jag tror helt enkelt inte på deras kärlek till varandra – tyvärr. Men Ett amerikanskt äktenskap är trots det inte en dålig bok. Det är intressant att läsa om hur lätt det är för en man med annan hudfärg än vit att befinna sig på fel plats vid fel tillfälle, och bli dömd helt utan bevis. Jag tycker också om delarna som handlar om parets föräldrar och om hur Celestial och Roy träffades, även om de delarna är väldigt korta. Jag är dessutom säker på att de flesta som läser boken kommer att tycka om den mer än vad jag gjorde. Jag kände tyvärr att jag ofta fick kämpa med läsningen eftersom jag inte brydde mig om karaktärerna. Det är en välskriven och intressant bok, bara inte helt rätt för mig. Men med alla hyllningar som regnat över denna bok så kanske det är bra med en mer ljummen recension från mig, för vi kan ju inte alla älska samma böcker. Det vore tråkigt.
Betyg: 3 av 5

Titel: Ett amerikanskt äktenskap
Författare: Tayari Jones
Sidor: 321
Förlag: Forum
Utgiven: 2018 (På svenska 2019)

2 kommentarer:

  1. Det är så viktigt att känna något för karaktärerna. Jag är precis likadan och har svårt att uppskatta en bok där jag känner för mycket distans till karaktärerna. Ska ge boken en chans ändå, men med lite längre ställda förväntningar (vilket för det mesta är en bra ingång).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ge boken en chans, många har ju älskat den! Jag hade nog för höga förväntningar och blev därför lite besviken.

      Radera