onsdag 22 december 2021

”Någon annans tidsfördriv” av Ann Edliden

 


När Doris träffar Petter online verkar han för bra för att vara sann, och det är han också. Det visar sig att den man Doris blivit förälskad i inte finns, och hon är inte den enda som blivit lurad. Fler och fler kvinnor som blivit lurad av personen bakom ”Petter” dyker upp, men vem är personen egentligen och kan de få stopp på honom?

Samtidigt arbetar Doris med att ta hand om deltagarna i dokusåpan Chateau Amore under den mest skandalomsusade säsongen någonsin. Säsongen, som anklagas för fusk, kan komma att få förödande konsekvenser för Doris.

Någon annans tidsfördriv är Ann Edlidens debutroman, och jag tror att det är en roman som passar många läsare. Den är intressant och uppkäftig, ligger helt rätt i tiden och är en bladvändare i högt tempo. Dejtingappar och dokusåpor hör nog till mångas vardag och därför tror jag att många kan känna igen sig i Doris och bokens övriga karaktärer. Men för mig som varken nätdejtar eller ser på dokusåpor känns boken inte lika aktuell. Jag tappar snabbt intresse för handlingen, speciellt den del som handlar om Chateau Amore. Det beror inte alls på att boken är dålig, utan på att jag inte är rätt läsare för just den här boken. Det jag tycker mest om med romanen är att läsa om arga kvinnor som organiserar sig i grupp och har begär för hämnd, men jag tycker inte jag får tillräckligt av det. Någon annans tidsfördriv var ändå ganska rolig och avslappande att läsa, och jag är säker på att andra läsare kommer älska den, bara inte jag.

Betyg: 2,5 av 5

 

Titel: Någon annans tidsfördriv

Författare: Ann Edliden

Sidor: 365

Förlag: Polaris

Utgiven: 2021

 

Stort tack till bokförlaget Polaris för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar