torsdag 7 juni 2018

”Här kommer natten” av Charlotte Aquilonius



Här kommer natten av Charlotte Aquilonius handlar om tvillingsystrarna Milla och Laura. Milla har gjort karriär som läkare, medan Laura jobbar som bartender. Systrarna står varandra mycket nära, inte bara för att de är tvillingar, utan också för att de växte upp med en mamma som var frånvarnade långa perioder i deras liv. Någon pappa har de aldrig haft, och de vet inte speciellt mycket om sin mamma. Samtidigt som tvillingarnas 26-årsdag närmar sig börjar det hända konstiga saker i Stockholm – saker som snart tycks involvera de båda systrarna. Kan deras kommande 26-årsdag ha något att göra med allt det konstiga som händer?
Här kommer natten är en skräckromantisk roman, och jag måste tyvärr erkänna att den här inte var något för mig. Jag älskar skräck och vampyrer, men kanske är det den romantiska delen jag inte kan förlika mig med. Att vampyrer springer runt i 2000-talets Stockholm med kråsblusar och slokhattar, samtidigt som de använder mobiltelefoner har jag svårt att se framför mig. Varför ta till sig samtidens teknik, men inte dess klädsel? Ingen reagerar heller på dessa kufiska varelser, utan karaktärerna tycks dras till den 1800-talsaktiga klädseln. Ibland känns boken nästan lite som en parodi på skräckromantiska vampyrromaner. Visst finns det även nytänkande och intressanta idéer i romanen, men för mig går de förlorade när det är många karaktärer att hålla reda på, deras förhållande till varandra och att de inte alltid känns trovärdiga. Boken är dock inte dåligt skriven, och jag skulle kunna tänka mig att läsa annat av Charlotte Aquilonius i framtiden. Det är själva berättelsen i den här jag inte tycker om, tyvärr.
Betyg: 2 av 5

Titel: Här kommer natten
Författare: Charlotte Aquilonius
Genre: Skräckromantik
Sidor: 329
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2018 

2 kommentarer:

  1. Jag har den här väntades här hemma men det jag läser av folk som har läst den gör att peppen på den dalar! Den får nog vänta lite till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sen jag skrev min recension har jag hört från fler som inte tyckte om den. Lite trist, för jag tror att många av oss hade höga förhoppningar på den.

      Radera