måndag 18 juni 2018

”Skrik tyst så inte grannarna hör” av Karin Alfredsson



När Ellinor träffar Roger så håller han precis på att separera från sin fru, och han ska snart flytta till Zambia där han arbetar med att hjälpa kvinnor ur fattigdom. Inte precis ett perfekt tillfälle att inleda en relation, men han är snäll och hjälpsam och Ellinor kan inte motstå ett falla för honom. När hon dessutom hamnar i ekonomisk knipa går hon med på att lämna arbete och liv i Sverige för att flytta med Roger till Afrika. I Zambia får änkan Loveness ett liknande erbjudande. Hon lever med sina två barn i fattigkvarteren, men när hon träffar Siame får hon en biljett ur slummen. Siame arbetar för Roger och Loveness och hennes barn får flytta in i hans hus på egendomen. Både Ellinor och Loveness tror sig ha träffat snälla män som ska ta hand om dem, men sanningen kommer visa sig vara något annat.
Redan titeln Skrik tyst så inte grannarna hör avslöjar att denna bok kommer att handla om våld i nära relationer. Ett ämne som alltid är viktigt och aktuellt. Det intressanta i just denna bok är hur författaren speglar två relationer mot varandra – ett svenskt par och ett zambiskt. I ett land där mannen fortfarande ses som kvinnans överhuvud, vad har kvinnor för rättigheter? Och hur beter man sig som svensk kvinna när man blir utsatt för våld i hemmet i detta främmande land? Boken har en obehaglig känsla över sig redan från början, och vi får tidigt tecken som tyder på att Roger är manipulativ och inte alls så snäll som han utgör sig för att vara. Karin Alfredsson har skrivit en bra och lättläst roman om ett tungt ämne. Boken har ett bra språk och korta kapitel, vilket gör att den går fort och lätt att ta sig igenom. Den är spännande och intressant, och väl värd sin nominering till Årets bok. Det enda som drar ner betyget något för mig är att jag gärna hade sett lite mer djup i karaktärerna, och kanske lite längre mer ingående kapitel. Samtidigt tycker jag att den är bra som den är nu, mer lättläst, för jag tror att fler kan läsa och ta till sig boken då.
Betyg: 3,5 av 5
 
Tack till Bokfabriken för recensionsexemplar!
 
Titel: Skrik tyst så inte grannarna hör
Författare: Karin Alfredsson
Sidor: 366
Förlag: Bokfabriken
Utgiven: 2018

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig, och är väldigt svag för Alfredssons sätt att skriva. Hon når liksom ut genom sin enkelhet. Jag tyckte om att detta inte var en bok i serien om Ellen Elg. Kändes som att författaren kom ännu mer till sin rätt när det inte behövdes en deckargåta mitt i allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser sällan deckare, så jag är glad att detta inte var en deckare för då hade jag nog inte läst den. Som du skriver så tror jag att enkelheten och att den är lättläst gör att den når ut till många, vilket är bra när det är ett så viktigt ämne hon skriver om.

      Radera