måndag 25 juni 2018

”Nuckan” av Malin Lindroth


Malin Lindroth är en nucka. Hon har passerat 50, är barnlös och har varit ensamstående i ca 30 år. Hon letar själv efter ett ord som passar in på henne, ett ord annat än ”singel” eller ”självbo”, som beskriver hennes situation i livet. Hon fastnar för ordet nucka. Hon tycker dock att ordet har en negativ klang och hon vill tvätta bort den negativa stämpeln. Malin Lindroth vill reclaima ordet nucka!
Nuckan är en slags essäsamling där Malin Lindroth reder ut begreppet nucka, vad det betyder idag, vad det har betytt historiskt och hur hon själv ser på begreppet. Hon tar upp personliga anekdoter och berättar avklätt och modigt om hur det är att leva ofrivilligt ensam. Det är en kort bok, men varje ord väger tungt. Så välskrivet och så bra! Jag är själv 37, singel sedan 8 år och en bit på väg mot att bli en nucka, så jag ser gärna att vi reclaimar ordet och slutar se det som ett skällsord. För ett tiotal år sedan tog vi tillbaka ordet bitterfitta, som jag nu gladeligen kallar mig själv, så varför inte göra samma sak med ordet nucka.
Jag tycker väldigt, väldigt mycket om Nuckan! Jag tycker Malin Lindroth ger oss ofrivilligt ensamma kvinnor så mycket kraft genom denna lilla bok. Hon gör det tillåtet att tala om vårt tillstånd, att visa vilka vi är. Tack Malin, för att du skrivit detta manifest för oss ensamma!
Betyg: 5 av 5
 
Titel: Nuckan
Författare: Malin Lindroth
Sidor: 117
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar