onsdag 20 juni 2018

”Nej och åter nej” av Nina Lykke



Ingrid och Jan närmar sig sin 25:e bröllopsdag. Sönerna är vuxna men bor kvar hemma, där de får gratis mat och inte behöver plocka undan efter sig. Både Ingrid och Jan befinner sig i något slags livskris. I Ingrids fall visar det sig genom ett minskat intresse för både arbete och hemmaliv, medan Jan inleder en relation med den femton år yngre kollegan Hanne. Även Hanne befinner sig vid ett slags vägskäl i livet. I en ålder då vänner gifter sig och skaffar familj funderar hon över sin egen situation som singel. Triangeldramat som utvecklar sig kommer inte få den utgång som personerna i det först tänk sig, och frågan är hur det hela kommer sluta.
Nej och åter nej är en välskriven och träffsäker roman om kärlek och livskriser. Det handlar om de förhållanden och otrohetsaffärer som gått karaktärerna förbi och dem som de lever ut. Som oftast i dessa romaner blir man arg på vissa karaktärer (Jan) och hejar på andra (Ingrid). Då jag befinner mig i ungefär samma ålder och situation som Hanne kan jag till viss del känna igen mig i henne, även om jag tycker illa om en del val hon gör. Romanen är långt ifrån en ”feelgood”, men istället känns den äkta och trovärdig. Som helhet är det en väldigt bra och intressant roman, och jag skulle gärna läsa mer av Nina Lykke.
Betyg: 4 av 5
 
Titel: Nej och åter nej
Författare: Nina Lykke
Sidor: 218
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utgivningsår: 2016 (På svenska 2018)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar