fredag 7 september 2018

”Summer” av Monica Sabolo


En sommardag på 90-talet försvinner den 19-åriga Summer spårlöst. Hon är på picknick vid Genèvesjön tillsammans med vänner och sin lillebror då hon plötsligt inte går att hitta. Ett vittne tror sig ha sett en ung kvinna springa genom skogen, men förutom det finns det inga spår efter Summer. 24 år senare plågas Summers lillebror Benjamin av minnen från sommaren då hon försvann. Han drömmer om henne och kan inte sluta tänka på vad som kan ha hänt henne. Benjamin börjar söka upp folk som han inte träffat på över tjugo år och mörka hemligheter kommer upp till ytan. Kommer Benjamin att få reda på varför Summer försvann och vad som egentligen hände med henne?
Summer är en sån där roman som trollbinder och drar in dig i en historia som är svår att sluta läsa. Inte bara för att berättelsen är bra utan också för att den är så välskriven och har ett vackert språk. Det är en bok som passar perfekt för oss som inte gärna läser traditionella deckare, men gärna provar på en bok om ett mysterium då och då. Det är en bok om ett försvinnande, om en familj i spillror och en bror som blev ensam kvar. Berättelsen om Summers försvinnande är sorglig och vacker, och som jag skrev blir jag trollbunden av läsningen. Tyvärr så tycker jag att lite av magin försvinner mot slutet av romanen, men det är knappt nämnvärt. Det här är helt klart en av de bästa böcker jag har läst i sommar och jag skulle rekommendera alla att läsa den!
Betyg: 4,5 av 5

Titel: Summer
Författare: Monica Sabolo
Sidor: 325
Förlag: Sekwa
Utgivningsår: 2017 (På svenska 2018)

Stort tack till Sekwa förlag för recensionsexemplar av boken!

2 kommentarer:

  1. Har helt missat den här boken i bokfloden, men den verkar vara en bok för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lätt att missa bra böcker ibland. Hoppas du gillar den om du läser den!

      Radera