söndag 30 maj 2021

”Konferensen” av Mats Strandberg

 


I Kolarängen ska det byggas ett nytt köpcenter, något som inte alla boende i området är glada för. Den grupp anställda vid kommunens exploateringsenhet som arbetat med projektet ska ha konferens vid Kolarsjön. De anländer till stugbyn, åker zipline, grillar och firar med alkohol. Men inte alla i arbetsgruppen är positiva till nybygget och splittringar uppstår. Vad de inte vet är att en man iakttar dem från skogen som omringar stugorna. En man som är ute efter hämnd och som kommer att tvinga konferensdeltagarna att samarbeta, vare sig de vill eller inte.

Jag har tyckt mycket om Mats Strandbergs båda tidigare skräckromaner, Färjan och Hemmet, så jag hade höga förväntningar på den här och jag blev verkligen inte besviken. På bokens baksida beskrivs Konferensen som ”en blodig thriller om den värsta teambuildingen någonsin” och det är precis vad det är. Kapitlen utgår från olika personer i arbetsgruppen och redan ett trettiotal sidor in i boken så vet jag vilka jag vill ska bli brutalt mördade och vilka jag hoppas ska överleva. Jag tänker också att det här skulle bli en perfekt film, men när morden beskrivs för grafiskt även för mig slutar jag hoppas på en filmadaption. Jag vill inte se det här, det räcker med de obehagliga bilderna jag har i mitt huvud. Men det är också en av anledningarna till att Konferensen är så bra. Den är spännande, originell och som vanligt har Mats Strandberg byggt upp fantastiska karaktärer. Karaktärer jag känner igen, tycker om och hatar. Fängslande är inte ett tillräckligt ord för att beskriva den här romanen. Den är nästan omöjlig at lägga ifrån sig. Mats Strandberg visar att han absolut bör räknas som en av Sveriges främsta författare inom skräckgenren. Och för den som gillar skräck är den här romanen ett måste att läsa.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Konferensen

Författare: Mats Strandberg

Sidor: 353

Förlag: Norstedts

Utgiven: 2021

 

Stort tack till Norstedts förlag för recensionsexemplar!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar