torsdag 10 februari 2022

”Vi vänder vågorna” av Vendela Vida


Maria Fabiola är Eulabees bästa vän. Där finns också Julia och Faith, men Maria Fabiola är viktigast. Tillsammans vet de allt som pågår på gatorna i Sea Cliff. De befinner sig i tidiga tonåren och hela världen ligger för deras fötter, men en dag kommer allt att ändras för Eulabee. När de fyra flickorna är på väg till skolan händer något, eller händer inte något, det är det som är frågan. Och så försvinner plötsligt Maria Fabiola spårlöst. Allt vänds upp och ner i Sea Cliff och i Eulabees liv och det blir svårt att veta vad som egentligen är sant.

Jag älskade den här boken! Jag njöt verkligen under läsningen. Här finns så mycket som jag tycker om: det är 1980-tal, det är tonårsflickor och det är destruktiv vänskap i centrum. Det är en vänskap som både är det viktigaste i livet och som kan brytas av minsta meningsskiljaktighet. Det handlar om en tid i livet då allt känns som viktigast. En tid då man ska göra sig självständig utan att än vara vuxen. Vendela Vida beskriver den tiden på ett sätt som inte alla författare kan. Hon lyckas även göra det med humor och värme i en ibland ganska mörk berättelse. Det här är en sådan bok som jag efter sista sidan vill börja om på direkt. En bok jag visste att jag skulle älska och som sen levde upp till mina förväntningar. Det är en fängslande läsning och jag vet att jag kommer läsa den igen, för vissa böcker är så bra att jag vill återvända till dom. Och Vi vänder vågorna är en bok som jag väldigt varmt rekommenderar. Den som liksom jag tycker om böcker om tonårens förbryllande tid kommer att tycka om den här.

Betyg: 4,5 av 5

 

Titel: Vi vänder vågorna

Författare: Vendela Vida

Sidor: 279

Förlag: Etta (Sekwa)

Utgiven: 2021

 

Stort tack till Sekwa för recensionsexemplar!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar