söndag 23 januari 2022

”Inte död än” av Johan Ehn

 


Elis firar jul hos sin son när han plötsligt faller ihop för att senare vakna upp på hjärtintensiven. Han är sängbunden och det enda han har att göra är att tänka tillbaka på det liv han levt. Han upptäcker att han på ett speciellt sätt kan resa tillbaka i minnet till avgörande händelser i sitt liv. Han återupplever hur han bodde som fosterbarn i Dalarna, hos de som han kallar mor och far, men även hur han togs tillbaka till morsan och sina syskon i Stockholm. Han får vara med om att träffa sin första kärlek igen och att upptäcka sin kärlek för jazzmusik. Och på sjukhuset finns sjuksköterskan Tony, som kommer få ta del av många av Elis minnen och bli en verklig vän till honom.

Jag ska erkänna att det första som drog mig till den här romanen var det faktum att Televerkets gamla logga finns på omslaget. Min pappa, som gick bort för några år sedan, arbetade många år av sitt liv på just Televerket och det får mig att känna nostalgi när jag ser symbolen. Jag minns hur jag som litet hälsade på pappa på jobbet och fick åka med i hans stora telebil. Jag är väldigt glad att jag tack vare Televerketloggan lade märke till boken för jag tyckte väldigt mycket om den. Jag tycker om Elis, fast han på intet sätt är en perfekt eller alla gånger sympatisk person. Jag tycker om hur mänsklig och verklig han framställs. Jag tycker om att få följa Elis genom stora delar av 1900-talet, genom det som kallades folkhemmet i Sverige. Inte död än är en fin berättelse som väcker många känslor inom mig. Jag tycker om Johan Ehn sätt att skriva. Det här är en bok som är lättläst, men ändå välskriven och som handlar om viktiga och känslosamma saker. Jag är glad att jag har fått följa Elis resa genom sina minnen.

Inte död än är en sån där bok som jag kan säga att jag rekommenderar alla att läsa. Det är en bok som jag tror passar de flesta läsare. Jag tyckte väldigt mycket om den och jag hoppas på fler böcker från Johan Ehn i framtiden.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Inte död än

Författare: Johan Ehn

Sidor: 345

Förlag: Romanus & Selling

Utgiven: 2021

 

Stort tack till Romanus & Selling för recensionsexemplar!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar