fredag 7 januari 2022

De 10 bästa böckerna 2021

 År 2021 läste jag 125 böcker. De här är de tio som jag tyckte mest om. 



1. Station elva av Emily St. John Mandel

En dystopi som börjar med en pandemi där större delen av jordens befolkning dör. Ett sällskap reser runt och framför Shakespeare för de överlevande i de nya samhällen som bildats. En roman om vänskap och överlevnad, och om överraskande förbindelser. Jag förstår om en del har svårt att läsa om en pandemi när vi befinner oss i en, men den här boken är något utöver det vanliga. 




2. Isslottet av Tarjei Vesaas

Jag läste Isslottet i början av året, men tänker fortfarande på den. Två flickor bestämmer sig för att vara bästa vänner, men den ena flickan försvinner. Den här boken handlar om hur den andra flickan försöker komma över förlusten av sin vän. Fängslande, vackert och oförglömligt.





3. Det mest förbjudna av Kerstin Thorvall

Jag brukar inte ta med omläsningar på min lista över de bästa böckerna jag läst, men Det mest förbjudna förtjänar att vara där. Feministisk litteratur som inte ursäktar sig, som är upprörande och tar plats. Jag borde verkligen läsa fler böcker av Kerstin Thorvall.




4. Om dom vänder sig mot oss
av Fatimah Asghar

En diktsamling har tagit sig in på listan. Jag som knappt läser poesi och som inte förstår mig på det lilla jag faktiskt läser. Men den här älskade jag. Om att vara kvinna, muslim och feminist. Fantastisk!



5. Den mörka kontienenten: Kvinnan, medicinen och fin-de-siècle
av Karin Johannisson

Karin Johannisson är en till författare som jag vill läsa mer av. Den mörka kontinenten handlar om hur det var att vara kvinna i början av 1900-talet och om de kvinnosjukdomar som var populära vid den tiden. Sjukdomar som ofta inte var sjukdomar, men som applicerades på ”det svagare könet”. Lättläst och väldigt intressant. 




6. Försvinnande värld av Julia Philips

En sommardag försvinner två flickor från en strand i nordöstra Ryssland. Det är ett försvinnande som kommer påverka alla i det lilla samhället. Men Försvinnande värld är inte en deckare eller kriminalroman. Det är en roman om hur människor påverkas av försvinnandet, både de i flickornas närhet och de som inte ens visste vilka de var. Fängslande läsning och en bok jag sent kommer glömma. 




7. Bitchdoktrinen: Texter för oliktänkande av Laurie Penny

Ibland behöver man en feministisk bok som får en att känna att nu jävlar krossar vi patriarkatet. En bok som ger en kämpaglöd när allt känns hopplöst. Det här är en sådan bok och varje gång jag ser den i hyllan tänker jag att den vill jag läsa igen. 




8. Obehaget om kvällarna av Marieke Lucas Rijneveld

Det här är en bok som nog aldrig kommer lämna mig. En bok som nog inte lämnar någon oberörd. Äcklig och fascinerande, men inget för den känslige. Jag tror aldrig jag har läst en bättre barndomsskildring. Troligtvis den bästa boken jag läste 2021 och jag vill ha mer av Marieke Lucas Rijneveld nu direkt. 




9. Berättelser från yttre förorten av Shaun Tan

Sagolika berättelser och fantastiska bilder från en författare som inte verkar kunna skriva en dålig bok. Jag har tyckt om allt jag har läst av Shaun Tan och den här älskade jag. Jag älskar att få vara i Shaun Tans värld som inte går att jämföra med något annat. Passar lika bra till stora som små och är bland det mest fängslande jag har läst. 




10. Vi röstar om vi saknar mamma av Nina Pascoal

Tre systrar på solsemester med sin mamma. Men så försvinner mamma. Och sen försvinner även storasyster. En roman om att befinna sig i världen mellan barn och ungdom. Om att växa upp i en familj som inte alltid går att lita på. Nina Pascoal beskriver på ett fantastiskt sätt hur det är att längta efter att bli tonåring. Hur det är att jämföra sig med sin äldre syster, och hur man som flicka förhåller sig till en kropp i förändring. En debut som får mig att hoppas på fler böcker från författaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar