fredag 21 januari 2022

”Hon minns inte” av Jonas Brun

 


Författarens mamma dör. Det är så det börjar. När mamman är död så vill hennes son berätta om hennes sista tid i livet, den tiden då hon glömde allt. Det är den tiden han har fört anteckningar om. Och nu berättar han, men han gör det baklänges, från mammans död till hennes insjuknande. Resultatet blir en känslosam roman om hur det kan vara att vara anhörig till någon med demenssjukdom.

Det här var en bok som jag bokstavligen inte kunde lägga ifrån mig. Nästan hela boken läste jag en sömnlös natt i början på det nya året. Jag har själv en demensdrabbad förälder och precis som det beskrivs i Hon minns inte så är demens till stor del en anhörigsjukdom. Och att läsa om demens passar verkligen inte alla. En del tycker inte om att bli påminda om hur jobbigt det kan vara att vara barn, partner, syskon till någon drabbad. Jag själv läser gärna om sjukdomen, speciellt ur en anhörigs perspektiv. Det ger mig tröst och styrka att läsa om andra i min situation. Jonas Brun beskriver väldigt träffande hur frustrerande det kan vara och om hur man nästan kan gå under av skuldkänslor. Jag ville sluka den här boken, ta in varje ord och mening, och det gjorde jag. En del av mig önskar att jag hade gett den mer tid, låtit den sjunka in långsamt, men det gör inget för jag är säker på att jag kommer läsa Hon minns inte fler gånger. Det här är en roman som är både vacker och hemsk, drabbande och sorglig. Jag tycker om att vi får följa mammans sjukdom baklänges i tiden, att den börjar med döden och vandrar bakåt, så det på något sätt blir lättare och lättare under läsningen. Det är som att författaren skriver tillbaka sin mamma till livet och som att han skriver bort sjukdomen. Som sagt inte en bok för alla, men en bok för alla som vill läsa om hur det kan vara att vara anhörig till någon med demens. En väldigt välskriven och känslosam bok. Rekommenderas varmt.

 

Titel: Hon minns inte

Författare: Jonas Brun

Sidor: 337

Förlag: Albert Bonniers förlag

Utgiven: 2021

 

Stort tack till Albert Bonniers förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar