torsdag 5 januari 2023

”De galna kvinnornas bal” av Victoria Mas

 


På ett sjukhus i Paris år 1885 förbereder sig de intagna till bal. De är kvinnor, galna och utstötta, lämnade på sjukhuset av fäder, bröder och makar när de blivit för besvärliga. På sjukhuset visas de upp för publik då de sätts i trans och ”behandlas”. Nu är det dags för den årliga bal då kvinnorna visas upp för Paris societet. Men under förberedelserna för balen kommer en ny kvinna till sjukhuset, den unga Eugenie. Eugenie har förmågor som anses fel, men som hon är säker på kommer hjälpa henne att ta sig ifrån sjukhuset.

Kvinnlig galenskap i Paris på 1880-talet, det låter absolut som något jag borde tycka om. Men kanske är historiska romaner inte riktigt min kopp te. Eller kanske går den här romanen inte in på djupet på det sätt jag hade önskat. Det är i alla fall någonting som gör att det här inte är den fantastiska bok jag hade hoppats på. Det är en helt okej bok, men det där extra som gör en roman riktigt bra fattas. Ganska långt in i romanen är det händelsefattigt, och på slutet känns allt stressat. Och den där balen jag så gärna ville gå på får jag knappt vara med på alls. Nej, det här är ingen roman jag kommer minnas länge och ingen ny favorit som jag hade hoppats. Den är inte dålig, men för mig blev det ändå en besvikelse tyvärr.

Betyg: 3 av 5

 

Titel: De galna kvinnornas bal

Författare: Victoria Mas

Sidor: 253

Förlag: Sekwa

Utgiven: 2019 (På svenska 2022)

 

Stort tack till Sekwa förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar