måndag 23 januari 2023

”Verkligheten” av John Ajvide Lindqvist

 


”Hemma med Hallbergs” är en populär realityshow där Heidi Hallberg tillsammans med man och barn visar upp allt som händer i vardagen, men något håller på att hända med Heidis egen vardag. Plötsligt så uppträder glitchar och skeva saker i Heidis omgivning. Allt börjar med en fluga som försvinner från fönsterbrädet, i ett ögonblick, och som påbörjar en spiral där Heidi tvingas ifrågasätta vad som egentligen är verkligt.

Verkligheten är, vilket är ovanligt för John Ajvide Lindqvist, en tunnis. På endast 156 sidor får vi följa den framgångsrika Heidi under ett dygn då hela hennes värld faller samman, men inte på det sätt man skulle kunna tro. Verkligheten är, på pappret, en roman som jag borde gilla, men det gör jag tyvärr inte. Jag finner karaktärerna och deras beteende stereotypiskt och förutsägbart, och jag fastnar aldrig riktigt för berättelsen. Jag tycker att den tar sig under den sista tredjedelen, men inte tillräckligt för att höja mitt betyg av romanen. Jag är besviken på John Ajvide Lindqvist. Han har varit en av mina absoluta favoritförfattare, men hans förra bok Vänligheten var inte heller någon favorit. Jag frågar mig; är det John Ajvide Lindqvists författande som har ändrats eller är det jag? Trots det så vet jag att jag kommer att läsa kommande verk från författaren. För hans tidigare böcker har ju varit så bra. Men skulle jag då rekommendera Verkligheten? Ja, om du har läst och tyckt om tidigare böcker från John Ajvide Lindqvist. Men om du aldrig har läst något av honom skulle jag rekommendera dig att börja med Låt den rätte komma in eller Människohamn. Det här är tyvärr ingen ny favorit i hyllan.

Betyg: 2 av 5

 

Titel: Verkligheten

Författare: John Ajvide Lindqvist

Sidor: 156

Förlag: Ordfront

Utgiven: 2022

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar