tisdag 29 augusti 2023

”Hittebarnet” av Stacey Halls

 


I London i slutet av 1700-talet tvingas Bess lämna bort sitt barn till ett barnhem samma dag som det fötts. Sex år senare återvänder hon för att hämta hem sin dotter, men möts bara av förvirring. På barnhemmet hävdar man att Bess redan hämtat barnet, för sex år sedan. Förtvivlad ger sig Bess ut på jakt efter sin dotter, för att få veta vem som har tagit henne, och varför. I en annan del av London har en änka isolerat sig och sin dotter i sitt hus. De går bara ut en gång i veckan, på söndagar, för att delta i gudstjänsten. Änkan har endast några få vänner och vågar sällan släppa folk inpå livet. När hennes nära vän, som också är familjens läkare, föreslår att hon ska anställa en barnflicka till sin dotter är hon till en början väldigt tveksam, men låter sig till slut övertalas. Men hur kommer det bli när hon släpper in en främling i huset?

Jag har tidigare läst De sammanbundna av Stacey Halls och har ungefär samma uppfattning av den och Hittebarnet; en trevlig bok, men ingen favorit precis. Med det sagt ska jag nog nämna att historiska romaner inte är min kopp te. Jag tycker sällan om böcker som utspelar sig före 1900-talet. Så varför har jag läst två böcker av Stacey Halls? Kanske för att de verkar, och är, relativt lättlästa och därför perfekt för att prova på en historisk roman. Kanske för att baksidtexten får dem att verka så spännande. Och kanske bara för att de har fantastiskt fina omslag. Säkert väger alla dessa saker in. Hittebarnet är absolut ingen dålig bok. Den är bra skriven, ganska spännande, och passar säkert den läsare som tycker om historiska romaner. Jag har redan en person i åtanke som boken ska få flytta hem till och som jag vet kommer älska den. Själv har jag en roman av Stacey Halls kvar i bokhyllan med olästa böcker. Jag kommer läsa den, men förväntar mig inte att den kommer bli en ny favoritbok. Kanske kommer jag hålla mig borta från historiska romaner efter det.

Betyg: 3 av 5

 

Titel: Hittebarnet

Författare: Stacey Halls

Sidor: 294

Förlag: Bokfabriken

Utgiven: År 2020

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar