tisdag 5 september 2023

”Zoopojken” av Peter Hammarbäck

 


Adam har älskat djur så länge han kan minnas. Alla djur, vilket gör honom till en av de viktigaste djurskötarna på djurparken i Stockholm. Men när djur börjar dö och de skolelever som besöker parken inte visar minsta intresse för djuren börjar Adam känna ett agg växa fram mot djurparkens chef och mot parkens besökare. Adams chef är mer inriktad på antalet besökare än på djurens välmående, och när hon planerar att köpa in lejon, gorillor och elefanter från en nedlagd cirkus till den redan trånga ytan i parken får Adam nog. Tillsammans med cirkusens djurskötare Natalie smider han en galen plan om hur de ska smuggla ut djuren ur Sverige och hjälpa dem till frihet.

Jag vet inte om man ska kalla Zoopojken för en feelgood-roman, eftersom jag sällan läser den typen av böcker och därför inte riktigt vet vad som gör en bok till just feelgood, men jag skulle vilja säga att det här är en sådan. Det är en fin, värmande och bitvis rolig roman som jag tror passar väldigt många läsare. Den är lättläst och har ett driv som gör att läsningen går snabbt. Den väcker frågor om djurparkens varande, ifrågasätter om det är okej att stänga in vilda djur i bur för att underhålla oss människor. Jag kan varna om att man efter läsningen av Zoopojken kanske aldrig kommer vilja besöka en djurpark eller cirkus igen. Och det är bra, för vi behöver fler böcker med detta tema, fler böcker som handlar om hur vi människor behandlar djuren. Böcker om miljöförstöringens möjliga konsekvenser säljer bra, men vi får inte glömma bort djuren. Men fast boken tar upp ett ämne som jag tycker är viktigt så tycker jag inte att den är jättebra. Den är bra, men troligtvis är det stilen som inte passar mig riktigt. Feelgood är inte någon favoritgenre och det känns som att den här boken drar väldigt mycket åt det hållet. Fast en del av mig tycker att det är bra. Jag tror att många fler läsare kan ta till sig detta ämne när det kommer förpackat i det här formatet. För mig blir det lite som att predika för den redan frälsta och därför vill jag att den här boken ska nå ut till andra som kanske aldrig har reflekterat över detta ämne. Jag hoppas att mitt ljumma betyg inte avskräcker folk från att läsa Zoopojken för det är en bok som jag är säker på att många kommer älska och som dessutom har ett viktigt budskap.

Betyg: 3 av 5

 

Titel: Zoopojken

Författare: Peter Hammarbäck

Sidor: 382

Förlag: Bazar

Utgiven: 2023

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar