måndag 19 november 2018

”Jag är, jag är, jag är – Ett hjärtslag från döden” av Maggie O’Farrell


Man kan skriva om sitt liv på många olika sätt. Maggie O’Farrell har i sin bok Jag är, jag är, jag är – Ett hjärtslag från döden valt att utgå från de gånger hon varit i kontakt med livsfaror för att berätta om sig själv och sitt liv. Hela sjutton stycken nedslag i livet, från år 1975 fram till idag. Maggie beskriver situationer då hon på något sätt varit nära döden, allt från sjukdomar, till missfall och till hennes svårt allergiska dotter. Men det är inte bara själva nära-döden-upplevelsen hon berättar om, utan även andra saker runt omkring händelsen, och på det sättet får vi följa Maggie genom livet. Boken följer ingen kronologisk ordning och är egentligen ingen riktig memoar, utan snarare nedslag i Maggies liv. Det enda kapitlet som ligger rätt kronologiskt är det sista, ”Dotter”, som handlar om Maggies dotters sjukdom och inte om något som drabbat Maggie själv.
Jag älskar den här boken! Att läsa om död kan nog för många tyckas makabert eller deprimerande, men jag tycker aldrig att det blir det i den här boken. Vissa kapitel är tyngre, allvarligare, sorgligare än andra, men det blir aldrig så tungt att jag vill sluta läsa. Och även fast man vet att Maggie överlever allt hon är med om så är det spännande att läsa om hennes kontakt med döden. Jag förundras över alla gånger hon varit nära döden och jag börjar tänka på de gånger jag själv varit i liknande situationer. För mig är idén att skriva en bok utifrån de gånger man varit nära döden fascinerande, och speciellt att det kan bli så bra som i det här fallet. När jag har läst ut boken känns det som att jag känner Maggie O’Farrell lite, som att jag verkligen har fått en inblick i hennes liv och tankar. Jag kan tänka mig att den här boken inte är för alla, men jag tycker att alla borde ge den en chans. Maggie O’Farrell skriver väldigt bra och har ett fint språk, och boken är lättläst trots sin ganska tunga utgångspunkt. Jag trodde inte att jag skulle tycka så här mycket om en bok som handlar om nära-döden-upplevelser, men jag hade väldigt svårt att lägga ifrån mig denna. En väldigt, väldigt bra bok som jag varmt rekommenderar!
Betyg: 5 av 5

Titel: Jag är, jag är, jag är – Ett hjärtslag från döden
Författare: Maggie O’Farrell
Sidor: 288
Förlag: Etta förlag
Utgivningsår: 2017 (På svenska 2018)  

Stort tack till Etta förlag för recensionsexemplar!

2 kommentarer:

  1. Jag gillade idén bakom boken och tyckte vissa ”kapitel” verkligen engagerade mig, men jag hann också tröttna på upplägget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var fängslad genom hela boken, men det är väl så att man uppfattar böcker olika många gånger. Och som jag skriver så tror jag inte att alla uppskattar just den här boken. Den är ju väldigt annorlunda.

      Radera