måndag 26 november 2018

”Silvervägen” av Stina Jackson


Det är sommar i norrland. Varje natt åker Lelle fram och tillbaka efter Silvervägen och letar efter sin dotter som varit försvunnen i tre år. Han har lovat sig själv att han ska hitta henne. Samtidigt anländer Meja med sin mamma till orten Glimmersträsk. Hon är lika gammal som Lelles dotter var när hon försvann. Lelles och Mejas vägar korsas, och när ännu en ung flicka försvinner närmar sig deras öden varandra allt mer.
Silvervägen är Stina Jacksons debutroman, och vilken bra debut det är! Jag ska erkänna att jag inte är en person som kastar mig över kriminalromaner, men jag är glad att jag gjorde ett undantag för denna. Det som lockade mig var att den bland annat handlar om en tonårstjej, och jag tycker om att läsa om flickor på väg in i vuxenvärlden. En annan sak som lockade var att den utspelar sig i norrland och miljön är verkligen förtrollande i Silvervägen. Det är mörka skogar med djupa sjöar och ändlösa vägar genom små byar. Jag drogs snabbt in i berättelsen och hade väldigt svårt att lägga boken ifrån mig. Dels så är den fängslande och dels så är den lättläst. Jag tycker också om att den är ca 300 sidor, vilket jag personligen tycker är en bra längd på en bok. Boken är välskriven och historien är väldigt bra. Det som drar ner betygen ett snäpp för mig är att den är lite väl förutsägbar. Det finns inget i slutet som förvånar mig, vilket gör mig lite besviken. Men trots det så är det en bra bok, speciellt om man tycker om spänningsromaner, och jag kan varmt rekommendera den.
Betyg: 3 av 5

Titel: Silvervägen
Författare: Stina Jackson
Sidor: 295
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgivningsår: 2018

Stina Jackson tilldelades 2018 års pris för ”Årets bästa svenska kriminalroman” av Svenska Deckarakademien för sin debutroman Silvervägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar