måndag 21 juni 2021

”Anteckningar från en orolig planet” av Matt Haig

 


Det senaste året har nog inte varit enkelt för någon. Sedan världen drabbades av covid-19 har vi människor blivit mer försiktiga än någonsin, och med all rätt. Men visst var vi oroliga även innan. För klimatet och det politiska läget i världen. För jobb och hälsa. För våra kroppar och vårt utseende. Och visst bidrar den här oron till att vi mår allt sämre.

I sin bok Skäl att fortsätta leva berättade Matt Haig om sin kamp mot psykisk ohälsa, och i Anteckningar från en orolig planet försöker Matt Haig se sambandet mellan sitt mående och hur världen ser ut. Genom att utgå från sitt eget liv får vi följa Matt Haig på en personlig resa som samtidigt är aktuell för oss alla. Vi lever i en tid då teknologin gör snabba framsteg men vi som människor blir allt mer ensamma. I den här boken får vi fakta och förklaringar, och tankar som kan hjälpa oss att må bättre. Jag skulle inte kalla det en självhjälpsbok, men den känns som en stor, välbehövlig kram. Boken är utgiven innan covid-19 bröt ut, så tyvärr finns här inga hjälpmedel för att överleva en pandemi, men här finns hjälp för mycket annat som vi oroar oss för. Matt Haig vill hjälpa oss att må bättre och jag är så glad att jag har den här boken. Jag kommer absolut läsa om den i framtiden och Matt Haig fortsätter att vara en av mina favoritförfattare.

Betyg: 4,5 av 5

 

Titel: Anteckningar från en orolig planet

Författare: Matt Haig

Sidor: 339

Förlag: Polaris

Utgiven: 2018 (På svenska 2019)

 

Stort tack till bokförlaget Polaris för recensionsexemplar!

1 kommentar:

  1. Kul, bra tema. Jag gillar att Haig uppmärksammar hur vi blir alltmer ensamma. Jag skrev Svart Kod på samma tema, den ständiga uppkopplingen som tar över allt. Körde förbi en busshållplats igår, varenda person stod och kollade med böjd nacke på sin telefon. Ingen tittade på, eller så struntade de i det, en ensam gräsand som satt stilla vid sidan av busskuren.

    SvaraRadera