torsdag 24 juni 2021

”Varsel i mörkret” – noveller i urval av Hans-Åke Lilja

 


Jag älskar skräck! Varje gång John Ajvide Lindqvist eller Mats Strandberg kommer ut med en ny roman så kastar jag mig över den, redo att bli ordentligt skrämd. Redan som barn älskade jag spökhistorier och jag började titta på skräckfilmer i 10-årsåldern. I tonåren läste jag Stephen King, precis som säkert alla andra skräckfantaster, och då jag älskade filmen ”Stand by me” så läste jag även novellen som filmen bygger på. Det är jag glad att jag gjorde. Det skulle komma att visa sig att jag tycker mer om vissa av Stephen Kings noveller än hans romaner. Det korta formatet påminde mig om böckerna med spökhistorier jag läste som barn, och jag tycker att skräck passar utmärkt i detta format. I tonåren upptäckte jag även Edgar Allan Poe och hans novell ”Den svarta katten” är fortfarande en stor favorit.

Jag blev väldigt glad när bokförlaget Ekström & Garay förra året gav ut en novellsamling med noveller från några av de främsta skräckförfattarna i världen. Mina favoriter Stephen King, Edgar Allan Poe och John Ajvide Lindqvist har alla med texter i boken. Stephen Kings novell ”Den blå kompressorn: En skräckhistoria” inleder boken, men jag är inte imponerad och blir lite besviken även på de noveller som följer den. Men jag vill inte ge upp boken, för tänk om det kommer något verkligt bra, så jag fortsätter läsa. Det är jag väldigt glad att jag gjorde. Novellerna bli bara bättre och bättre, och avslutas med John Ajvide Lindqvists specialskrivna novell ”The Keeper´s Companion” som är fantastisk! Jag skulle absolut rekommendera Varsel i mörkret. Alla har olika smak och de noveller som jag inte föll för kommer någon annan älska. Och för den som tycker om John Ajvide Lindqvist är det ett måste att läsa hans bidrag till samlingen. För den som inte läst skräck tidigare kan det passa bra att börja med noveller och för den som är mörkrädd är det dessutom ett utmärkt tillfälle att läsa skräck nu på sommaren då det är ljust ute länge på kvällarna. Varsel i mörkret är en väldigt bra introduktion till några av de bästa och mest älskade skräckförfattarna och skräck i novellform är verkligen fantastiskt.

Betyg: 3/5 (Men John Ajvide Lindqvist novell 5/5.)

 

Titel: Varsel i mörkret

I urval av: Hans-Åke Lilja

Sidor: 221

Förlag: Ekström & Garay

Utgiven: 2017 (I denna utgåva hos Ekström & Garay 2020)

 

Stort tack till Ekström & Garay för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar