onsdag 16 juni 2021

”Obehaget om kvällarna” av Marieke Lucas Rijneveld

 


Två dagar före jul ber tioåriga Jas till Gud att han ska låta bli att ta hennes kanin och ta hennes bror Matthies istället, och så blir det. Matthies dör, julen ställs in och kaninen får leva. Så slutar Jas mamma äta och mellan Jas och de två syskon hon har kvar bildas ett speciellt band. Medan livet fortsätter på gården är allt och inget som förut och Jas och hennes syster spenderar dagarna med att fantisera om att någon ska komma och rädda dem. Att någon ska ta dem med till andra sidan bron.

En sak jag hade hört om Obehaget om kvällarna var att det skulle vara en fruktansvärt äcklig bok. Jag har svårt för att läsa om äckliga saker och var länge osäker på om jag skulle våga läsa den, men jag är så glad att jag gjorde det. För det första så vad boken inte alls lika äcklig som jag hade förväntat mig och för det andra så var det en fantastisk läsupplevelse. Jas är en karaktär jag troligtvis aldrig kommer glömma. En flicka som inte vågar trotsa sina föräldrar fast hon ofta vill. Många skulle säga att hon växer upp i misär, men hon själv verkar inte helt medveten om detta. Jas längtar bort, till något bättre, men när hon funderar på vart hon vill resa så vill hon helst resa till sig själv. Och jag förstår henne. Jag kan känna igen känslan av att vilja att någon ska ta en med någon annanstans. Så har nog alla känt någon gång som barn. Och jag kan känna igen känslan av att vilja till sig själv, att vilja veta vem man är. Obehaget om kvällarna är ofta äcklig, och ofta obehaglig läsning, men det är den värd. Det är en oerhört välskriven bok och jag älskade den! Varje mening är fantastisk. När slutet kommer är jag inte beredd och blir chockad samtidigt som jag tänker att jag kanske har läst årets bästa bok. Slutet är så oundvikligt och förkrossande och perfekt. Jag är avundsjuk på alla som har den här boken kvar att uppleva för första gången och jag hoppas verkligen på fler böcker av Marieke Lucas Rijneveld i framtiden. Obehaget om kvällarna är en fantastisk bok som kommer stanna hos mig länge.

Betyg: 5 av 5

 

Titel: Obehaget om kvällarna

Författare: Marieke Lucas Rijneveld

Sidor: 307

Förlag: Tranan

Utgiven: 2018 (På svenska 2021)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar