lördag 11 september 2021

”Arendt” av Ann Heberlein

 


Innan jag läste den här boken visste jag ingenting om filosofen Hannah Arendt. Jag kände igen namnet men kände inte till något om vem hon var eller vad hon hade för åsikter. Men jag älskar att lära mig mer om kvinnor som på något sätt gjort avtryck i historien och ville därför läsa den här biografin.

Ann Heberlein har skrivit en intressant och lättläst bok om Hannah Arendts liv och filosofi. Mycket handlar om hur Arendts filosofi påverkades av den tid och den värld hon levde i. Arendt var judinna och föddes i Tyskland men lämnade landet innan andra världskriget. Men kriget kom såklart att påverka henne även fast hon flytt till Paris. Arendt har byggt en filosofi kring människans värde, kring skuld och kring ansvar. Ann Heberlein ger oss precis så mycket information om Arendts åsikter som behövs för att förstå hennes filosofi och hon gör det på ett enkelt men ändå fängslande sätt. Boken har undertiteln ”Om kärlek och ondska” vilket ger en föraning om vad som var centralt för Arendts teorier. Även att läsa om Arendts liv är fängslande och jag nästan sträckläste boken. Det här är ingen tung, svårbegriplig eller akademisk biografi, utan en lättläst och lättillgänglig bok om en fascinerande kvinna. Jag tycker att biografier ibland kan kännas alldeles för torra och fyllda med fakta, men den här kändes nästan som en roman. Det finns ett flyt i texten som gör att den inte alls känns tung. Jag skulle rekommendera den här till alla som tycker om biografier eller som bara vill läsa om en fängslande livshistoria. Arendt är en väldigt bra bok som jag är väldigt glad att jag har läst.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Arendt

Författare: Ann Heberlein

Sidor: 224

Förlag: Mondial

Utgiven: 2020

 

Stort tack till Mondial förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar