fredag 3 september 2021

”Tolv veckor med dig” av Johanna Schreiber

 


Jacob och Linnea träffas på ett bröllop. De två kunde inte vara mer olika. Han är advokat, klär sig i skräddarsydda kostymer och bor på Östermalm. Hon jobbar för en välgörenhetsorganisation, köper sina kläder på second hand och bor i en hyresetta i Midsommarkransen. Trots olikheterna så dras de till varandra och det slutar med att de tillbringar natten ihop. Båda tror att de aldrig kommer ses igen. Men Linnea blir gravid och nu gäller det att bestämma sig om de ska behålla barnet, och om de i så fall ska leva tillsammans. De sommarveckor de spenderar ihop kommer förändra livet för både Jacob och Linnea.

Jag är ingen storläsare av feelgood-böcker, eller av böcker om kärlek överhuvudtaget. Jag har dock lärt mig att det finns undantag inom alla genrer. Tolv veckor med dig är inte vad jag skulle kalla en typisk feelgood. Den behandlar ett ämne som känns viktigt men också ganska laddat: tanken på att göra abort. Det jag tycker om är att boken förmedlar åsikten att abort ska vara ett självklart val för kvinnan eller paret. I en tid då många länder fortfarande har abortförbud känns det skönt att Johanna Schreiber skriver en bok där abortvalet inte problematiseras och diskuteras politiskt eller religiöst utan bara finns där, så som det ska vara tycker jag. Att följa Linnea och Jacob under den tid de försöker ta reda på om de ska behålla barnet är intressant och roligt. Deras olikheter och fördomar om varandra gör deras försök till förhållande stormigt och osäkert, precis som det ska vara i en sådan här roman. Och visst, jag kan räkna ut hur det kommer att sluta, men det är ändå kul att följa Jacob och Linnea på vägen dit. Den här boken gör mig verkligen nyfiken på att läsa mer av Johanna Schreiber och till den som gillar feelgood är jag ganska säker på att den här passar perfekt. Ett plus får den också för att den har sockervadd på omslaget. Hur skulle jag kunna motstå en bok med sockervadd på?!

Betyg: 3 av 5

 

Titel: Tolv veckor med dig

Författare: Johanna Schreiber

Sidor: 348

Förlag: Norstedts

Utgiven: 2020

 

Stort tack till Johanna Schreiber och Norstedts för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar