tisdag 31 augusti 2021

”Olycksfåglar” av Fredrik P Winter

 


I skogarna nedanför Trollhättans vattenkraftverk försvinner en flicka spårlöst. Snart hittar man flickans röda jacka, men i jackan finns resterna efter ett annat barn. Vilket är barnet och vad har dessa benrester med den försvinna flickan att göra?

Olycksfåglar är en psykologisk thriller där fyra barndomsvänner möts som vuxna för att konfronteras med något som hände för 25 år sedan. En hemlighet som binder dem samman men som nu hotar att splittra dem. Den försvunna flickan är dotter till en av vännerna och de fyra krävs nu på pengar för att sanningen inte ska avslöjas och för att flickan inte ska dö. Det är pengar som ingen av dem har, men det är också en hemlighet som skulle få förödande konsekvenser för alla fyra om den avslöjades.

Olycksfåglar är en spännande bok. Den har korta kapitel och ett snabbt tempo som gör att jag har svårt att lägga boken ifrån mig. Karaktärerna är intressanta, alla med sina fel och brister, och jag vet inte om jag egentligen kan sympatisera med någon av dem. Men det är något jag tycker om. Jag tycker om att läsa böcker om osympatiska karaktärer och i en thriller som den här tycker jag bara att det bidrar till läsupplevelsen att det inte finns någon man kan lita på. För den här boken handlar mycket om vem som går att lita på. En mörk hemlighet hotar att komma fram i ljuset och ingen vet vem som avslöjat hemligheten. Ingen vet heller vem som egentligen styr de fyra vännerna i deras handlande. Vem som är den drivande, den som bestämmer. Samtidigt som vi får glimtar av vad som egentligen hände för 25 år sedan så börjar man ana vad som har hänt den försvunna flickan, och den sanningen är mörkare än vad man först kunde tro.

Jag läser sällan deckare och thrillers, men efter att tidigare ha läst Fredrik P Winters roman Grävlingen så ville jag gärna läsa även denna. Jag tycker nog att Grävlingen var snäppet bättre, men den här är ändå spännande, intressant och absolut läsvärd. Den är lättläst och går fort att läsa, vilket jag uppskattar mycket när den gäller den här typen av böcker. Det är en bok jag varmt rekommenderar till den som vill ha något spännande att läsa.

Betyg 3 av 5

 

Titel: Olycksfåglar

Författare: Fredrik P Winter

Sidor: 284

Förlag: LB förlag

Utgiven: 2021

 

Stort tack till LB förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar