fredag 27 augusti 2021

”Sommar” av Ali Smith

 


Sacha vill rädda världen. Vad hennes bror Robert vill är inte riktigt klart. Ställa till problem tycker nog de flesta. Men så dyker Arthur och Charlotte upp och deras liv tar en ny vändning, speciellt Roberts. Arthur och Charlotte är på väg för att söka upp en man och lämna tillbaka något som togs ifrån honom för väldigt länge sen. Ovetandes om detta ligger denna man i sin säng och drömmer om en helt annan tid i sitt liv. Man skulle nog kunna säga att han drömmer om ett helt annat liv.

I Ali Smiths årstidskvartett, som börjar med Höst, har vi kommit fram till den fjärde delen, Sommar. Att läsa de fyra böckerna har varit lite som en bergochdalbana för mig. Jag tyckte väldigt mycket om Vinter, medan jag inte alls var imponerad av Vår. Men jag är glad att jag läste Sommar. Den här är nästan lika bra som Vinter, och på vissa ställen faktiskt bättre. Boken utspelar sig dels i nutid och dels i dåtid genom en av karaktärernas minnen. Jag tycker mest om den del av boken som utspelar sig i nutid, men båda delarna är intressanta, välskrivna och mycket bra. Boken handlar mycket om familjen, vad som gör en familj och vad det innebär att vara en del av en familj. Jag tycker om att läsa om relationer människor emellan och den här boken behandlar det bra. Att Sommar är sista delen i en kvartett betyder inte att man måste läsa alla fyra böckerna. Det går bra att läsa romanen utan att ha läst de tre föregående delarna eftersom alla är fristående. I den här romanen återkommer dock karaktärer från de tidigare böckerna vilket gjorde att jag i alla fall var glad att jag läst de tre tidigare delarna också. Jag tyckte mycket om att återse just dessa karaktärer. Men om man inte vill läsa alla fyra böcker, om man bara är intresserad av en bok i kvartetten, så går det bra att läsa bara den. Man förstår inte mer eller mindre av handlingen beroende på vilka av böckerna man har läst.

Jag tyckte väldigt mycket om sommar. Och fast jag inte har tyckt om alla fyra böcker i kvartetten så blev jag sugen på att läsa om alla fyra efter att ha läst den här. Att återse några av karaktärerna fick mig att vilja läsa om dom igen. Oavsett om man läst någon av Ali Smiths tidigare årstidsromaner så tycker jag att den här är värd att läsa. Det är en mycket välskriven och bra bok helt enkelt.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Sommar

Författare: Ali Smith

Sidor: 372

Förlag: Atlas

Utgiven: 2020 (På svenska 2021)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar