måndag 30 augusti 2021

”Er tredje man” av Denise Rudberg

 


Det är sommar år 1941. Tillsammans med professor Svartström flyttar Signe ut i skärgården där hon förhoppningsvis ska få återhämta sig efter en svår sjukdom. I stan arbetar Elisabeth och Iris vidare med att knäcka koder, samtidigt som Elisabeth förbereder sitt kommande bröllop. Men allt är inte enkelt i en tid då ingen vet hur länge Sverige kommer hålla sig neutralt i det världskrig som pågår. Och ingen vet egentligen vem det går att lita på.

Er tredje man är tredje delen i Denise Rudbergs serie ”Kontrahenterna”, där de tidigare delarna heter Det första chiffret och En andra allians. Romanen känns lika de andra i stil och handling, och har man läst och tyckt om de tidigare så är jag säker på att man kommer tycka om även denna. Den är lättläst, med korta kapitel och ett snabbt tempo, och väldigt underhållande. Jag tycker mycket om alla karaktärer, men känner lite extra för Elisabeth. Hon är en frisk fläkt och modern för sin tid. Jag vill gärna kalla henne för feminist då hon står upp mot männen för sina egna och andra kvinnors rättigheter. Jag brukar inte tycka om att läsa historiska romaner, speciellt inte de som utspelar sig i krigstid, men jag har verkligen fastnat för den här serien. Att skriva om tredje boken i en serie är lite svårt då man inte vill avslöja för mycket av handlingen, men jag har hittills tyckt om alla tre böcker och rekommenderar serien till den som vill ha bra och underhållande romaner. Här finns kärlek, vänskap och spänning, och jag trivs i dessa karaktärers sällskap. Det här var en perfekt sommarbok, men som jag är säker på kommer passa lika bra att läsa under hösten, eller vilken annan årstid som helst. Och jag som brukar undvika att läsa serier får nog erkänna att vissa bokserier ändå är värda att lägga tid på att läsa.

Betyg: 3,5 av 5

 

Titel: Er tredje man

Författare: Denise Rudberg

Sidor: 292

Förlag: Bookmark

Utgiven: 2021

 

Stort tack till Bookmark förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar