måndag 16 augusti 2021

”Fyrvaktarna” av Emma Stonex

 


På nyårsafton 1972 anländer en båt till fyren på den ogästvänliga ön Maiden Rock för att byta av en av fyrvaktarna, men då är alla tre fyrvaktare försvunna. Kläderna hänger på sina platser, det är dukat till mat i fyren och alla klockor har mystiskt stannat på tiden 8.45. Men av männen som befunnit sig i fyren finns inte ett spår. Tjugo år senare bestämmer sig en författare för att skriva om det mystiska försvinnandet och han tar kontakt med de fruar som männen lämnade kvar. Han vill höra deras sida av historien, men märker snabbt att inte alla vill prata om det som hände. Hemligheter kommer upp till ytan och frågan är vad som är sanning eller lögn av det som kvinnorna berättar, och om vad de håller för sig själva.

Jag är en person som älskar mysterier men sällan gillar deckare, i alla fall inte i bokform. När jag hörde talas om Fyrvaktarna blev jag väldigt nyfiken och jag ska erkänna att mycket berodde på att berättelsen inspirerats av ett verkligt försvinnande. Mycket har ändrats i den här boken, t ex tid och plats, men det är ändå spännande att veta att något liknande faktiskt har hänt. Och det här är ingen deckare, vilket jag tycker om. Den här berättelsen handlar delvis om att lösa ett mysterium, men den handlar också om så mycket mer. Den handlar om att bli kvar, att inte veta vad som hänt med den viktigaste personen i ditt liv. Den handlar om missförstånd och lögner, om förlorad vänskap och föräldraskap. Det är ett mysterium som har mig fängslad från första sidan och gör det svårt att lägga boken ifrån mig. Jag älskar den här typen av mysterium så mycket att jag ibland nästan inte vill ha en förklaring, att jag ibland blir besviken på upplösningen, men så är det inte i det här fallet. Det är en spännande, intressant och välskriven roman som verkligen får mig att önska att författaren ska skriva fler böcker. Det här är en roman som jag rekommenderar alla att läsa för jag tror att den har något som tilltalar de flesta. Och jag väntar med spänning på vad Emma Stonex ska skriva härnäst.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Fyrvaktarna

Författare: Emma Stonex

Sidor: 373

Förlag: Etta/Sekwa förlag

Utgiven: 2021

 

Stort tack till Sekwa förlag för recensionsexemplar!

2 kommentarer:

  1. Ogillar verkligen deckare men tycker mysterier kan vara spännande och kul att läsa. Den här lät ju verkligen som en passande bok! Speciellt när den baseras (löst eller inte) på verkligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du gillar mysterier så tror jag att du kommer tycka om den här. Den är verkligen spännande.

      Radera