onsdag 8 september 2021

”Giftmakerskan” av Sarah Penner

 


Caroline och James firar tio år som gifta och planerar en romantisk resa till London, men då Caroline upptäcker att James har varit otrogen åker hon ensam på resan. I London känner hon sig vilse då en man frågar om hon vill följa med hans grupp mudlarks som letar saker vid flodbanken. Utan större förhoppningar, och för att hon inte har något bättre att göra, följer hon med. Till sin förvåning hittar hon en liten flaska med ett björntryck på. Mannen som leder gruppen tror att flaskan är flera hundra år gammal, och det väcker Carolines nyfikenhet till liv. Hon har studerat historia och drömmer om att åter få användning för sina studier, och därför bestämmer hon sig för att försöka ta reda på mer om den mystiska flaskan. En flaska som kommer leda henne två hundra år tillbaka i tiden till en kvinna som hjälpte andra kvinnor att giftmörda sina män. Vem var denna kvinna och hade hon någon medhjälpare? Sakta närmar sig Caroline sanningen om den beryktade giftmakerskan.

När jag hörde att Giftmakerskan handlade om en kvinna som hjälper andra kvinnor att göra sig av med sina män visste jag att jag måste läsa den. Jag läser inte ofta historiska romaner, men den här kunde jag inte motstå. Den har dessutom ett förtrollande omslag. Historien vi får följa är nästan lika förtrollande. I boken följer vi Caroline i nutid och Nella på 1790-talet. Jag älskar de historiska delarna och att följa med Nella är förtrollande. Jag fascineras av historien, som tar vändningar som överraskar mig, och som gör att jag har svårt att lägga boken ifrån mig. Men så har vi Caroline i nutid. Där är jag inte lika imponerad. Det börjar ganska intressant, men jag måste säga att jag inte intresserar mig för hennes äktenskapsbekymmer och tycker att hon gör konstiga val både i kärlekslivet och i sökandet efter giftmakerskan. En del bitar i den delen av historien är dessutom inte realistiska och det stör mig. Slutet av boken, den del som utspelar sig i nutid, känns alldeles för romantiserat och det drar ner betyget för mig. Jag hade inte önskat en roman som bara utspelade sig på 1790-talet, men jag önskar att nutidsdelen var annorlunda helt enkelt. Men en bra bok är det absolut och jag är glad att jag har läst den. Och Nella är en karaktär jag inte kommer glömma i första taget.

Betyg: 3 av 5

 

Titel: Giftmakerskan

Författare: Sarah Penner

Sidor: 289

Förlag: Harper Collins

Utgiven: 2021

 

Stort tack till Harper Collins för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar