tisdag 9 november 2021

”Kustobservationer” av Anna Fock

 


Liis är korsordsmakare, en ordkonstnär, men hon kan inte försörja sig på bara det så hon arbetar också som hyttstäderska på Sverigebåten. Största delen av hennes tid går åt till att inte tänka på Madis. Madis som var hennes livs kärlek men som flyttade till Sydostasien. Liis trodde att hon inte kunde lämna Estland och dess vintrar, men nu är hon inte så säker längre. Men Madis går inte att få tag på och för att försöka gå vidare rör hon sig genom Tallinns gator, dess barer och kaféer, på jakt efter något annat.

Kustobservationer är den första romanen av Anna Fock som jag läser, men verkligen inte den sista. Hon har på ett avskalat sätt lyckats beskriva hur det är att vara i trettioårsåldern och stå still när alla andra rör sig framåt. Liis bästa vän i romanen har man och barn och bor i förorten medan Liis själv bor i en etta i ett gammalt trähus och spenderar fler kvällar på krogen än hemma. Liis vän tycker att Liis ska skaffa en ny pojkvän och ett bättre jobb och förstår inte varför Liis själv inte vill det. Och Liis försöker faktiskt, ibland i alla fall. Hon försöker dejta och hon försöker glömma Madis, men hur kommer man över sitt livs kärlek? Kanske är det just det som den här romanen handlar om mest. Hur det är att planlöst vandra omkring i staden och undvika platser som påminner om en viss person bara för att få tiden att gå. Det blir till ett slags icke-liv som Liis fyller sin tomhet med. För ibland behöver man bara fylla sina dagar med någonting för att få tiden att gå.

Jag tyckte väldigt mycket om Kustobservationer och jag kan ibland känna igen mig i Liis liv. Jag vet hur det känns när andra verkar tycka att man går miste om saker i livet medan man själv bara försöker leva. Anna Fock har fångat den tillvaron på ett väldigt träffsäkert sätt. Kustobservationer är lättläst men välskriven, dyster men ändå hoppfull, och väldigt läsvärd. Jag är glad att jag har fler böcker av Anna Fock i hyllan för det här är ett författarskap jag vill bekanta mig mer med.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Kustobservationer

Författare: Anna Fock

Sidor: 227

Förlag: Natur & Kultur

Utgiven: 2021

 

Stort tack till Natur & Kultur för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar