torsdag 4 november 2021

”Pastoralia och andra noveller” av George Saunders

 


På ett museum spelar en man och en kvinna stenåldersmänniskor som en del av utställningen, i ett laboratorium utför man experiment på dömda fångar för att hitta ett sätt att bota känslor och i trädgårdarna hänger de förtrollande Semplicaflickorna, men vilka är de egentligen?

I Pastoralia och andra noveller har man samlat femton noveller från George Saunders fyra olika novellsamlingar. Många av dessa finns inte tidigare utgivna på svenska. Innan jag läste samlingen hade jag egentligen inga speciella förväntningar. Jag hade hört George Saunders hyllas för sitt författarskap, men hade ingen aning om vad hans noveller handlade om. Jag måste säga att jag är glad att jag har hittat denna författare för novellerna är både fängslande och välskrivna. De är även absurda och tankeväckande. I Sanders noveller får vi följa med till en verklighet som ligger nära vår men som ändå är främmande för oss. Novellerna är mörka och vemodiga både i handling och ton, men ändå fantastiska på ett kusligt sätt. Ofta handlar det om män som måste försörja sin familj och tvingas till konstiga sysselsättningar. Jag tycker om att vara på gränsen där de otroliga nästan är trovärdigt. Jag tycker om när dröm och verklighet möts och underliga saker händer. Min favoritnovell är ”Semplicaflickorna” som är vacker och fruktansvärd på samma gång, för jag älskar när det hemska och fina får finnas sida vid sida. George Saunders är kanske inte för alla, men jag tycker att alla borde prova att läsa den här novellsamlingen för det vore synd om inte fler fick upp ögonen för denna författare. Jag är förälskad i dessa noveller och hoppas att fler ska översättas till svenska. Och det här är absolut en författare jag kommer läsa mer av.

Betyg; 4 av 5

 

Titel: Pastoralia och andra noveller

Författare: George Saunders

Sidor: 403

Förlag: Albert Bonniers förlag

Utgiven: 2021

 

Stort tack till Albert Bonniers förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar