tisdag 24 maj 2022

”Daisy Jones & The Six” av Taylor Jenkins Reid

 


Det är mitten av 1970-talet då den karismatiska Daisy Jones spelar in en duett med rockbandet The Six och succén är ett faktum. Daisy Jones går med i bandet och börjar skriva låtar tillsammans med deras frontman, men inte alla i bandet är glada över det. Deras storhetstid kommer dessutom vara över innan den knappt har börjat för redan 1979 splittras bandet, och ingen har vetat varför. Förrän nu.

Daisy Jones & The Six är en bok som osar nostalgi, sex, droger och Rock n Roll. Den är ganska precis vad man kan förvänta sig av en bok om ett fiktivt rockband från 1970-talet. Vi får följa med på en resa med bandet The Six, genom deras uppgång och fall. Det handlar om kärlek, sex, droger, vänskap, brödraskap och rivalitet – och allt detta skrivet som ett muntligt vittnesmål från bandets medlemmar. Såklart minns alla saker olika och det får mig att skratta flera gånger. Det håller även spänningen på topp genom hela romanen. För den är spännande. Jag vill verkligen veta varför bandet splittrades och vad som hände med dess medlemmar. Och den känns så äkta att jag ibland glömmer bort att Daisy Jones & The Six inte är ett band som funnits på riktigt. Ändå är jag lite besviken. Besviken på att romanen är ganska förutsägbar. Besviken på att den inte går längre, chockar mig mer. Men det är en bra och välskriven roman, och jag kan förstå att den är så hyllad som den är. Om du mot förmodan ännu inte har läst Daisy Jones & The Six så rekommenderar jag dig att göra det. Och jag är glad att jag har ännu en roman av Taylor Jenkins Reid väntandes i bokhyllan, för jag är väldigt sugen på att läsa mer av henne.

Betyg: 3,5 av 5

 

Titel: Daisy Jones & The Six

Författare: Taylor Jenkins Reid

Sidor: 355

Förlag: Bookmark

Utgiven: 2019 (På svenska 2020)

 

Stort tack till Bookmark förlag för recensionsexemplar!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar