torsdag 26 maj 2022

”Sju sorters människor du träffar på i en bokhandel” av Shaun Bythell


 

Shaun Bythell driver sedan 2001 ett antikvariat i skotska Wigtown. För några år sedan gav han ut boken En bokhandlares dagbok som blev en internationell bästsäljare. Jag läste boken, tyckte väldigt mycket om den och hoppades därför såklart på fler böcker från Bythell. Hans andra bok kom i höstas och gjorde mig inte besviken. I Sju sorters människor du träffar på i en bokhandel lägger Shaun Bythell all fokus på sina kunder. Han har kategoriserat just sju sorters människor som han ofta får besök av i butiken. Jag kanske inte borde skriva kunder egentligen, för inte alla är där för att i första hand handla. Här finns barnfamiljer, ockultister, och allt däremellan. Och det märks att inte alla dessa alltid är ett välkommet tillskott till kundkretsen. Shaun Bythell presenterar dessa grupper på ett väldigt komiskt sätt och jag skrattar högt flera gånger under läsningen. Jag upptäcker även vilken kategori jag själv tillhör – arten Sternuens (snörvlare) – och skäms lite över detta, speciellt som Bythell skriver att ”Av alla typer i denna bok är detta i särklass den som jag vill ta tag i axlarna och skaka rejält”.

Sju sorters människor du träffar på i en bokhandel är en pärla! Det är en liten och kort bok som går fort att läsa men som verkligen är underhållande. Det lilla formatet gör den till en perfekt ”gå bort”-present, speciellt till bokälskaren. Jag rekommenderar boken varmt och väntar och hoppas på fler böcker från Shaun Bythell.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Sju sorters människor du träffar på i en bokhandel

Författare: Shaun Bythell

Sidor: 125

Förlag: Natur & Kultur

Utgiven: 2020 (På svenska 2021)

 

Stort tack till Natur & Kultur för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar