torsdag 22 september 2022

”Det smälter” av Lize Spit

 


År 1988 föds endast tre barn i den lilla flamländska byn Bovenmeer. Eva, Pim och Laurens kallar sig själva för de tre musketörerna och bildar en udda liten grupp. Sommaren 2002, drygt ett halvår efter att Pim förlorat sin bror, ägnar de sig åt en gränslös lek som ständigt hotar att gå för långt. Ett experiment som kommer få konsekvenser långt in i framtiden. Ungefär 15 år senare beger sig Eva från Bryssel tillbaka till den lilla byn, med ett gigantiskt isblock i bakluckan.

Det smälter är Lize Spits debutroman och jag visste inte vad jag skulle förvänta mig när jag slog upp första sidan. Det som väntade mig var en fängslande och gripande hämndroman som skildrar en flickas uppväxt i en liten flamländsk by. Det är rått, naket och skitigt. Och det är oväntat bra! Lize Spit förmedlar från första sidan en känsla av obehag som håller i sig romanen igenom, och det gör att jag har svårt att lägga boken ifrån mig. Jag förstår att vi är på väg mot något hemskt, men jag vill veta vad. Jag som vanligtvis drar mig för att läsa långa böcker tar mig snabbt igenom de 478 sidorna, och jag sörjer lite när det är över. Jag kommer sakna Eva. Och jag kommer sakna att läsa om Evas relation till sina syskon. För det här är även en bok som till stor del handlar om syskonkärlek och om att vilja rädda någon som är på väg in i ett stort mörker. Jag tycker väldigt mycket om Det smälter, men vill varna för att det är en roman där övergrepp förekommer. I mig kommer karaktärerna leva kvar länge och jag längtar efter att få läsa mer av Lize Spit.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Det smälter

Författare: Lize Spit

Sidor: 478

Förlag: It-Lit

Utgiven: 2016 (På svenska 2022)

 

Stort tack till It-Lit förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar