måndag 26 september 2022

”Pestkung” av Mikael Strömberg

 


Mikael Strömberg har skrivkramp. En riktigt illa sådan som hotar att bli slutet på hans författarkarriär. Så kommer ett ord till honom, pestkung, och det sår ett frö i hans hjärna. Han börjar undersöka ordet och hittar mer än han hade väntat sig. Ordet har kopplingar till mystiska sällskap, försvinnanden och till och med död. En ohygglig historia växer fram och Mikael är snart alltför indragen i den för sitt eget bästa.

Jag måste nog erkänna att jag är svag för autofiktiva romaner, och jag faller ganska pladask för denna. Hur skulle jag kunna motstå autofiktiv skräck? Jag har läst och tyckt om tidigare romaner av Mikael Strömberg, men det här är absolut det bästa jag har läst av honom hittills. En roman om det okända och outforskade, om hemligheter och myter. Och allt skrivet som att det är dokumentärt. Jag dras snabbt in i berättelsen och har sen svårt att lägga boken ifrån mig. Och lite svårt att sova. I boken tar Mikael Strömberg även hjälp av Jack Werner och Fredrik Strage, och de har själva läst in sina delar till ljudboken. Jag tyckte mycket om ljudboken, men kanske ännu mer om den fysiska boken som innehåller vissa fotografier som gör berättelsen än mer obehaglig. Så ja, jag har redan både läst och lyssnat på boken, och jag kommer läsa den igen. Jag tyckte väldigt mycket om den och rekommenderar den till alla som inte är alltför mörkrädda. Eller till den som vill läsa någon läskigt på dagen.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Pestkung

Författare: Mikael Strömberg

Sidor: 218

Förlag: LB förlag

Utgiven: 2022

 

Stort tack till LB förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar