tisdag 13 september 2022

”Förläggarens hustru” av Clare Chambers

 


Christopher lever ett stilla liv i Yorkshire och har för länge sedan lämnat London och författardrömmarna han hade när han bodde där. Det har gått tjugo år sedan han gav ut sin enda roman när han får besök av en akademiker som säger sig skriva ett arbete om Christophers förläggare Owen. Christopher tvingas möta sitt förflutna, påminnas om den tid då hans liv kretsade kring Owen och hans karismatiska hustru Diana, och om den katastrof som tvingade Christopher att lämna huvudstaden. Detta möte kommer dra upp fler minnen än han hoppats och förändra hans liv för alltid.

Anledningen till att jag ville läsa Förläggarens hustru var att jag läst Clare Chambers roman Små glädjeämnen och tyckt mycket om den. Som alltid när jag ska läsa en andra bok av en författare var jag rädd att den inte skulle leva upp till mina förväntningar, men jag oroade mig i onödan. Jag tycker verkligen om Chambers sätt att berätta en historia, hennes stil och lättsamma prosa. Hon har ett sätt att skriva som får mig att glömma världen runt om mig när jag läser, och då vet jag att det är en bra bok. Visst, Små glädjeämnen är min favorit av de två, men det betyder inte att jag tyckte mindre om den här. Jag tycker om både språk och karaktärer, miljön och dramaturgin. Förläggarens hustru handlar om att följa sina drömmar, om att gå sin egen väg, men också om hur det är att bli sedd av den man beundrar. Det handlar om olycklig kärlek och om hur ödet har sin egen outgrundliga väg. Jag rekommenderar verkligen Förläggarens hustru och hoppas på fler böcker från Clare Chambers på svenska i framtiden.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Förläggarens hustru

Författare: Clare Chambers

Sidor: 321

Förlag: Etta (Sekwa) förlag

Utgiven: 2007 (På svenska 2022)

 

Stort tack till Sekwa förlag för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar