måndag 28 januari 2019

”Dalagatan 14” av Karina Berg Johansson och Magnus Nordin


År 1954 mördas en liten flicka som bor i huset på Dalagatan 14 och kriminalkommissarie Olof Brandt sätts in för att lösa fallet. Ett fall som dock förblir olöst fram till våra dagar. År 2017 hittas ännu en död flicka i källaren på Dalagatan 14 och denna gång blir privatdetektiven Jessica Bolton indragen i utredningen. Jessica misstänker att de två morden på något vis har kopplingar till varandra och det visar sig att huset ruvar på fler hemligheter än hon kunnat ana.
Dalagatan 14 är på många sätt en ganska klassisk deckarhistoria, där det förflutna knyts ihop med nutid och med många överraskningar efter vägen. Den är spännande och oförutsägbar, bra skriven och fängslande. Men den innehåller också en del övernaturliga inslag. Inte så många att det blir till en regelrätt spökhistoria, men där finns som sagt inslag av det övernaturliga. Det är något som jag tror kan tilltala en del läsare, men samtidigt finns det nog de som kommer störa sig på detta. Jag personligen störs inte så mycket av just detta, utan tycker att det funkar bra i berättelsen. Något som jag dock stör mig lite grann på, eller snarare blir förvirrad av, är hoppen i tiden. Om det hade växlat mellan bara år 1954 och 2017 hade jag inte haft några problem, men ibland kommer kapitel från andra år, korta nedslag som jag inte förstår eller ser något syfte med. Om man bortser från dessa så tycker jag att boken är bra och spännande, och jag kan absolut rekommendera den som läsning för den som tycker om spänningsromaner.
Betyg: 3 av 5

Titel: Dalagatan 14
Författare: Karina Berg Johansson och Magnus Nordin
Sidor: 426
Förlag: Storytel Pocket
Utgivningsår: 2018

2 kommentarer:

  1. Jag lyssnade på den som julkalender på Netflix och tyckte mycket om den. Perfekt med en knapp halvtimme deckargåta om dagen. Kanske gjorde den sig bättre i det formatet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att den passar bra som kalender, med bara en liten bit per dag, men den är helt okej läsning som bok också. :)

      Radera