tisdag 8 januari 2019

”Slutet” av Mats Strandberg


Världen går mot sitt slut. En komet är på väg mot jorden och det har räknats ut precis vilken dag och tid den kommer att träffa oss och allt liv på vår planet kommer utplånas. Att vara tonåring dessa sista månader är minst sagt omtumlande. Det är så mycket som ska provas och levas ut innan livet tar slut, alldeles för tidigt. Simon och Lucinda är två av dessa ungdomar. De känner egentligen inte varandra, men efter en tragisk händelse korsas deras vägar och de kommer att spendera allt mer av sin sista tid i livet med varandra.
Att påstå att Slutet är en omtumlande bok är en underdrift. Hur skulle den kunna vara annat när den handlar om de sista veckorna i jordens historia. Folk har slutat gå till jobbet, affärer är stängda och plundrade, och vad händer då när en ung person blir dödad? Är det ens någon som är intresserad av att reda ut vad som har hänt med den döde? Självklart funderar jag under läsningen på vad jag själv skulle ha gjort om jag väntade på att jorden skulle utplånas. Det här hade kunnat vara en väldigt dyster roman, men det är det konstigt nog inte. Fokus ligger på karaktärerna och behandlar ämnen som familjekärlek, vänskap och ungdomsförälskelse. Dessutom finns det ett mysterium som upptar huvudkaraktärernas och läsarnas intresse. Slutet är en ungdomsroman, och handlar till största delen om ungdomar, men funkar väldigt bra att läsa även som vuxen. Det är en roman som väcker många känslor, hos mig mycket frustration, men det betyder inte att jag inte tycker om boken. Mats Strandberg har än en gång visat att han är en skicklig författare genom att skriva ännu en väldigt välskriven och fängslande roman. Jag är imponerad och nyfiken på vad han kommer att skriva härnäst. Vad det än blir så kommer jag vilja läsa.
Och angående Slutet: oavsett ålder, läs den!
Betyg: 4 av 5

Titel: Slutet
Författare: Mats Strandberg
Sidor: 511
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar