lördag 5 januari 2019

Mina favoritböcker 2018


Jag läste väldigt många bra böcker år 2018, och gav många av dem höga betyg. Aldrig förut har jag gett så många böcker 5:or i betyg, och det beror på flera saker. För det första så har jag aldrig läst så många böcker som jag läste 2018, för det andra så har jag blivit väldigt duktig på att förutse vilka böcker jag kommer tycka om och för det tredje så har jag nog varit ganska snäll när jag satt betyg. Jag ska försöka vara lite hårdare med betyg det kommande året, men hur resultatet blir återstår att se.
Här är en lista över de böcker jag har gett 5:or i betyg år 2018, och några som fått 4,5 men som ändå förtjänar att nämnas bland årets favoriter. Böckerna är listade i den ordning som jag läste dem och inget annat.

Betyg 5 av 5 (25st):
Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt av Gail Honeyman
Vargarnas historia av Emily Fridlund
Hjärtat jagar allena av Carson McCullers
Händelsehorisonten av Balsam Karam
My friend Dahmer av Derf Backderf (seriealbum)
Utgrävningen av Max Andersson (seriealbum)
Mischling av Affinity Konar
Sju minuter över midnatt av Patrick Ness
Hunger av Roxane Gay
Feberflickan av Elisabeth Östnäs
Nuckan av Malin Lindroth
Liten parlör för älskande av David Levithan
Jenny av Jonas Gardell
Plåtmannen av Sarah Winman
Fåglarna och andra noveller av Daphne du Maurier (noveller)
Hemsökelsen på Hill House av Shirley Jackson
Spegeln i spegeln av Michael Ende
Brun flicka drömmer av Jacqueline Woodson (fri vers)
Den krympande hustrun av Andrew Kaufman
Den stora utställningen av Marie Hermanson
Makten av Naomi Alderman
Aednan av Linnea Axelsson (diktepos)
Muralgranskaren av David Nessle (seriealbum) 
Jag är, jag är, jag är – Ett hjärtslag från döden av Maggie O’Farrell
Alice i Underlandet av Lewis Carroll

Betyg 4,5 av 5 (10st):
När Gud var en kanin av Sarah Winman
Det sista experimentet av Emma Ångström
Det vi förlorade i elden av Mariana Enríquez (noveller)
De dödas sång av Jesmyn Ward
Vägen av Cormac McCarthy
Summer av Monica Sabolo
Rich boy av Caroline Ringskog Ferrada-Noli
Syskonen av Tessa Hadley
Stockholmspesten av Sofia Albertsson
Den brinnande flickan av Claire Messud

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar