tisdag 9 juli 2019

”Friläge” av Yrsa Keysendal


Anna och Linda växer upp vägg i vägg, båda med ensamma föräldrar. De är bästa vänner, men vänskap är inte alltid så enkelt och självklart som det borde vara, speciellt inte den dagen som någon sviker. Många år kommer gå utan att Anna och Linda pratar med varandra och en dag är det för sent. Men kan man någonsin glömma den som stod en närmast när man växte upp?
Friläge hade mig fängslad från första meningen. Jag älskar verkligen den här romanen! Yrsa Keysendals språk och stil är närmast poetisk, och det känns som att man läser en blandning av en roman och ett diktverk. Jag tycker om den avskalade stilen och de korta styckena. Jag tycker om historien om de båda flickorna, fascineras av Linda och känner med Anna. Jag dras in i deras värld, minns hur det var att vara barn och att växa upp. Det här är en bok med mycket känslor fast samtidigt väldigt avskalad. Den är lättläst trots sin poetiska utformning och jag kunde nästan inte lägga den ifrån mig. Både språket och historien är spännande och håller en fängslad. Redan efter några sidor tänker jag att det här är en bok som jag kommer att vilja läsa fler gånger. Friläge är en annorlunda roman, och en väldigt bra sådan! Jag hoppas att många läser den här boken och håller koll på vad Yrsa Keysendal kommer att skriva i framtiden. Vad hon än ger ut härnäst kommer i alla fall jag att läsa.  
Betyg: 5 av 5

Titel: Friläge
Författare: Yrsa Keysendal
Sidor: 223
Förlag: Brombergs
Utgiven: 2019

Stort tack till Brombergs förlag för recensionsexemplar!

2 kommentarer:

  1. Jag blir verkligen nyfiken på den här boken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte någon tjock och svårläst bok, så jag tycker absolut att du ska ge den en chans! :)

      Radera