lördag 20 juli 2019

”Konsten att skära i kroppar” av Lindsey Fitzharris


Kirurgi på 1800-talet var långt ifrån vad det är idag. Operationer var ovanliga, ofta amputerade man den skadade kroppsdelen och ofta skedde detta inför publik. I mitten av ett rum med läktare på sidorna agerade kirurgerna som läkare och teatermästare i ett. Nytt var användning av bedövningsmedel, men det var en liten lindring då många som opererades eller amputerades dog – antingen vid ingreppet eller av smittor efteråt. En person skulle komma att bli viktig för förändringen inom kirurgin. En man som forskade om smittor och sjukdomar och såg till att hygien blev en central del av läkekonsten. En man vid namn Josef Lister.
Konsten att skära i kroppar har undertiteln ”Josef Lister & den moderna kirurgins födelse”, vilket berättar i stort sett vad den här boken handlar om. Josef Lister kom att bli en av centralfigurerna inom kirurgin och med avstamp ur hans liv berättar Lindsey Fitzharris om hur det såg ut inom sjukvården på 1800-talet. Hon berättar om hur det såg ut innan Lister verkade och vad han kom att tillföra främst kirurgin, men även sjukvården i stort. Vi får läsa om hur Lister moderniserade främst hygienen på sjukhusen, men vi får också veta hur hans motståndare verkade och försökte motverka hans idéer. Listers teorier bröt mot allmänna tankegångar och det var svårt för honom att få läkare och sköterskor att tillämpa hans metoder.
Jag läser sällan facklitteratur. Jag vill helst läsa för att bli road, inte för att lära. Men när en bok som Konsten att skära i kroppar kommer ut kan jag inte stå emot. Både titel och omslag fängslar mig, och jag måste erkänna att 1800-talets kirurgi är ett väldigt intressant ämne. Kanske är det för att ämnet gränsar lite till skräck och gotik, speciellt i denna bok som utspelar sig i London och Skottland, som jag är så fascinerad. Och jag tycker väldigt mycket om den här boken. Jag tycker om att lära mig om hur de opererade, men kanske ännu mer att höra om små anekdoter som att kirurgerna på denna tid rökte mycket cigarrer för att maskera liklukten som satt fast i deras kläder. Mycket i den här boken är makabert, blodigt och motbjudande, men sällan har jag varit så fängslad av en faktabok. Ofta känns det som att det är en roman jag läser och jag är road samtidigt som jag lär mig nya saker. Det har inte bara med ämnet att göra, Lindsey Fitzharris är en väldigt skicklig och kunnig författare. Jag kan inte rekommendera den här boken nog, förutsatt att du står ut med att läsa om blod och avhuggna kroppsdelar. En väldigt bra och fängslande bok om ett väldigt intressant ämne, helt enkelt.
Betyg: 4 av 5

Titel: Konsten att skära i kroppar
Författare: Lindsey Fitzharris
Sidor: 280
Förlag: Atlantis
Utgiven: 2017 (På svenska 2018)

Stort tack till bokförlaget Atlantis för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar