lördag 13 juli 2019

”Kvartetten” av Aja Gabel


Jana, Brit, Daniel och Henry bildar Van Nesskvartetten. Tillsammans hoppas de på stor framgång och fina priser. Men vägen dit blir inte så kort och enkel som de trott. När fyra personligheter ska komma överens och hålla ihop är många känslor i omlopp. Och var kommer kvartetten in när deltagarna bildar egna liv och relationer utanför gruppen. Kommer Jana alltid vara den självklara ledaren och kommer det musikaliska underbarnet Henry lämna de andra för en solokarriär? Och hur fortsätter man samarbeta om man dessutom haft en kärleksrelation som tagit slut.
Kvartetten är en väldigt bra och välskriven bok om relationer i en liten sluten grupp. Det handlar om vänskap, kärlek, lycka, sorg och en stor dos musik. Det är intressant att läsa om hur gruppen utvecklas både musikaliskt och på det vänskapliga planet. Drömmar byggs upp och krossas i denna roman som spänner över ett decennium. Relationer inleds och avslutas, både i och utanför kvartetten. Det är en fängslande roman, och jag lider med karaktärerna när de stöter på motgångar. Jag kan inget om musik och instrument, men tycker ändå att det här är en väldigt bra roman då den till stor del handlar om relationer. Om man själv spelar något instrument eller är intresserad av klassisk musik så kommer man nog tycka ännu mer om boken. Jag är säker på att det finns tankar bakom de stycken de spelar som jag inte förstår. Men det spelar ingen roll – det här är en mycket bra roman som jag rekommenderar alla att läsa!
Betyg: 4 av 5

Titel: Kvartetten
Författare: Aja Gabel
Sidor: 392
Förlag: Sekwa
Utgiven: 2018 (På svenska 2019)

Stort tack till Sekwa förlag för recensionsexemplar! 

2 kommentarer:

  1. Kul att du också tyckte om den! För mig är det en av årets topp-böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blev faktiskt förvånad över hur fängslande den var. Jag blev verkligen indragen i karaktärernas förhållanden till varandra. En mycket trevlig läsupplevelse!

      Radera