torsdag 13 februari 2020

”Klättra så högt du vill för du är ju ändå redan död” av Lina Schollin Ask


”Vissa klarar inte av skuggan av vår sorg.”
När Ingrid är ett och ett halvt år gammal dör hon plötsligt i sömnen. Ingrids mamma Lina, som själv är barnläkare, ska då snart föda sitt andra barn. I den här boken har hon skrivit ner sina tankar om hur det var första tiden efter Ingrids död och hur det är att leva med sorgen efter att ha förlorat ett barn.

”Jag tappar aldrig bort henne. Hon hjälper mig att överleva och hon kommer att hjälpa mig att dö.”
Det finns saker som är extra svåra att läsa om, och att skriva om tänker jag, och att förlora ett barn är en sådan sak. Det är inget man läser om för underhållning, men kanske för att förstå världen bättre och för att hitta tröst i sin egen sorg om man har förlorat någon. Jag beundrar Lina Schollin Ask för att hon på ett så naket och ärligt sätt berättar om hur det var när hennes barn dog. Boken är skriven i korta paragrafer, vilken jag tycker mycket om. Jag tänker att när man går igenom något så svårt kanske man bara kan återge sina känslor så lite i taget, och kanske kan läsare som går igenom något liknande bara läsa om det i kortare stycken. Det är intressant att läsa om hur Ingrids bortgång inte bara påverkar Lina på ett personligt plan, utan även påverkar hennes läkarroll. Det är svår läsning, men också så väldigt bra. Och hoppfull. För Lina och hennes man får fler barn, fortsätter att vara en familj fast Ingrid inte längre finns hos dem. Titeln på boken är fantastisk och inger ett litet hopp. Klättra så högt du vill för du är ju ändå redan död är en fin berättelse om sorg som alla borde läsa. Alla som har förlorat en närstående, även om det inte är ett barn, kan finna tröst i Linas ord.
Betyg: 4 av 5

Titel: Klättra så högt du vill för du är ju ändå redan död
Författare: Lina Schollin Ask
Sidor: 201
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar