tisdag 11 februari 2020

”Vredens gudinnor” av Katie Lowe


Efter att ha överlevt en allvarlig bilolycka börjar Violet på Elm Hollow Academy, ett privatgymnasium för flickor, som sägs ha kopplingar till häxprocesserna under 1700-talet. Violet blir inbjuden till en hemlig studiecirkel som leds av en av hennes lärarinnor och hon blir där den fjärde medlemmen efter en flicka som varit försvunnen en längre tid. Violet gör allt för att passa in i gruppen och dras snart in i en värld av riter och ritualer som liknar häxkraft. Men vad har egentligen hänt med den försvunna flickan och kan Violet verkligen lita på sina nya vänner?
Om jag på ett enkelt sätt skulle beskriva Vredens gudinnor så skulle jag kalla den för en blandning mellan romanen Den hemliga historien och filmen The Craft, riktat till ungdomar eller unga vuxna. Jag läser sällan böcker för den här målgruppen, men när jag hörde talas om Vredens gudinnor visste jag direkt att jag ville läsa den. Häxkraft, skoltid och flickors vänskap är romanteman jag älskar, så jag kastade mig över boken så fort jag fick tag på den från biblioteket. Och jag blev inte besviken. Jag drogs snabbt in i den värld där Violet lever och försöker passa in. Boken är lättläst och spännande, och jag längtade hela tiden efter att få fortsätta läsa den. Jag tycker mycket om karaktärerna och stämningen, och är som sagt svag för att läsa om tonårstjejers vänskap. Alla vi som sett och älskat 90-talsfilmen The Craft kommer att känna igen oss i Vredens gudinnor. Jag tycker verkligen om den här boken och skulle absolut rekommendera den som läsning för den som är intresserad. Du kommer troligtvis inte bli besviken.
Betyg: 4 av 5

Titel: Vredens gudinnor
Författare: Katie Lowe
Sidor: 334
Förlag: Modernista
Utgiven: 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar