tisdag 18 februari 2020

”Vi for upp med mor” av Karin Smirnoff


Jana Kippos mamma är död. Tillsammans med sin bror far Jana hem till moderns hemtrakt för att begrava henne. Men det som skulle bli en kort vistelse drar ut på tiden då Janas bror dras in i den sektliknande församlingen i byn. Jana blir kvar för att försöka rädda sin bror, men inte många i byn vill henne väl, och kanske gör hon sitt livs största misstag genom att dröja sig kvar.
När jag fick höra att det skulle komma en uppföljare till Jag for ner till bror blev jag förtjust, och rädd. Jag älskade Karin Smirnoffs första bok, men var rädd för att en andra del om Jana inte skulle kunna nå upp till storheten av den första. Det gjorde den!  Den är kanske till och med bättre än första delen. Det fascinerande språkbruket är detsamma och Jana är ännu mer Jana i den här boken. Hon är ännu mer obrydd och oförsiktig, utom då det gäller hennes familj. Blod är tjockare än vatten i Janas värld och hon gör allt för sin bror. Det blir speciellt tydligt i slutet, som gör att jag vill ha tredje delen att läsa nu, nu, nu! Karin Smirnoff må bara ha skrivit två böcker, men jag räknar henne redan som en favoritförfattare. Har du inte läst hennes böcker så tycker jag såklart att du ska börja med Jag for ner till bror. Om du har läst den men är osäker på om uppföljaren är lika bra så kan du sluta fundera. Läs den, bara läs den!
Betyg: 5 av 5

Titel: Vi for upp med mor
Författare: Karin Smirnoff
Sidor: 349
Förlag: Polaris
Utgiven: 2019

Stort tack till bokförlaget Polaris för recensionsexemplar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar