torsdag 7 januari 2021

20 bästa 2020

 


Under år 2020 läste jag 125 böcker. Här är de 20 bästa böckerna jag läste, utan någon speciell ordning.


     1.  Muralgranskaren II – Muralpanik av David Nessle

(Utgiven 2019 på Kartago förlag)

Hysteriskt rolig och håller samma höga klass som första boken.


2.  Männen i mitt liv av Sofia Rönnow Pessah

(Utgiven 2020 på Wahlström & Widstrand)

Hög igenkänning för mig vilket resulterade i ett högt betyg. Inte en bok som passar alla, men fantastisk läsning för vissa av oss.


3. Kvinnor i kamp: 150 års kamp för frihet, jämlikhet och systerskap av Marta Breen, illustrerad av Jenny Jordahl

(Utgiven 2019 på Natur & Kultur)

Introduktion till feminism för yngre, men passar lika bra för vuxna att läsa. Och har fantastiska illustrationer.


4. SCUM manifest av Valerie Solanas

(Utgiven 2010 på Modernista)

Min nya bibel och ett måste för alla radikala feminister som helt enkelt har fått nog.


5. Min syster, seriemördaren av Oyinkan Braithwaite

(Utgiven 2020 på Lind & Co)

Fantastisk bok om syskonkärlek och hur långt man är beredd att gå för den man älskar.


6. Det onda av Inès Bayard

(Utgiven 2020 på Polaris)

Hjärtskärande skildring av en kvinna som blir utsatt för ett övergrepp och vad det får för konsekvenser.


7. Om det inte vore för dig av Delphine de Vigan

(Utgiven 2020 på Sekwa)

Min typ av feelgood, så jag antar att jag kan beskriva det som feelgood för oss som egentligen inte gillar feelgood.


8. Happy fat: Hur du tar plats i en värld som krymper dig av Sofie Hagen

(Utgiven 2020 på Harper Collins Nordic)

Stark och viktig bok om övervikt, fettfobi och kroppspositivism. Lärorik och peppande.


9. Svartstilla av Susanne Skogstad

(Utgiven 2019 på Wahlström och Widstrand)

Ännu en hjärtskärande berättelse, denna gång om att bli gammal och ensam då ens livspartner dör. Fantastiskt språk.


10. Rolf av Malin Lindroth

(Utgiven 2020 på Norstedts)

Underbart språkbruk, fascinerande berättelse och en favorit hos mig trots att många verkar ogilla boken. Jag älskade den.


11. Biblioteket: Berättelsen om en brand, en stad och kärleken till böcker av Susan Orlean

(Utgiven 2020 på Bokförlaget Atlantis)

Fantastiskt skrivet om kärlek till böcker och vilken betydelse ett bibliotek kan ha. Ett måste för alla bokälskare att läsa.


12. Skeppsbrott av Dan Rhodes

(Utgiven 2003 av Lind & Co)

Annorlunda. Och fantastisk. Men svår att förklara.


13. Liftarens guide till galaxen (Del 1) av Douglas Adams

(Utgiven 2019 på B. Wahlström Bokförlag)

Omläsning av favoritbok. Lika bra och lika rolig nu som första gången jag läste den.


14. Jag var hon av Madeleine Garthéus

(Utgiven 2020 på Lionvalley Publishing)

Viktig bok om kvinnor som överlevt våld i nära relationer. Fruktansvärda berättelser, men ger ändå hopp om att det går att ta sig ur våldsamma relationer och gå vidare.


15. Mina vackra ögon av Nina Hemmingsson

Utgiven 2011 på Kartago Förlag)

Jag älskar Nina Hemmingsson! Det är allt jag har att säga om den här.


16. Giovannis rum av James Baldwin

(Utgiven 2011 på Ruin)

Krossade mitt hjärta totalt. Om homosexualitet, kärlek och svek.


17. Pölsan av Torgny Lindgren

(Utgiven 2002 på Norstedts)

En bok om pölsa. Och om så mycket mer än pölsa. Torgny Lindgren kunde verkligen skriva fascinerande berättelser.


18. Klubben av Matilda Gustavsson

(Utgiven 2019 på Albert Bonniers Förlag)

Boken om kvinnorna som avslöjade den så kallade kulturprofilen. Så viktig läsning och så bra bok!


19. Natten som föregick denna dag av Johanne Lykke Holm

(Utgiven 2017 på Albert Bonniers Förlag)

Språket, språket, språket! När böcker har ett språk som detta behövs det inte så mycket mer.

 

20. Våran hud, vårat blod, våra ben av John Ajvide Lindqvist

(Utgiven 2016 på Ordfront Förlag)

Bland det mest obehagliga jag någonsin läst. Och så bra!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar