lördag 30 januari 2021

”Sändebudet” av Yoko Tawada

 


I Japan i en närliggande framtid har det skett en katastrof och landet har isolerat sig från omvärlden. Barnen är svaga och sjuka medan de äldre är starka och tycks kunna leva för alltid. Vi följer pojken Mumei, som är så svag att han knappt kan gå, och hans gammelmorfar Yoshiro som tar hand om honom. Fast Mumei är väldigt sjuklig så är han den som håller humöret uppe för dem båda och kanske har han en ljusare framtid framför sig än Yoshiro kan föreställa sig.

Jag älskar idén till den här boken. Att de unga är sjuka och svaga och måste bli omhändertagna av människor som är över hundra år fyllda. Jag var beredd på att få höra mer om den katastrof som skett och varför landets invånare påverkats på detta sätt. Tyvärr så blev jag lite besviken. Sändebudet är på inget sätt en dålig bok. Den är både intressant och bra skriven. Jag tror dock att jag hade för höga förväntningar på romanen. Vi får veta väldigt mycket om hur Japan ser ut, men väldigt lite om varför det ser ut som det gör. Och jag vill veta varför. Men även om jag är lite besviken så tycker jag om att läsa om Mumei och Yoshiro. Jag är fascinerad av idén som boken bygger på och vill läsa vidare för att få veta mer. Jag skulle gärna läsa fler romaner av Yoko Tawada för Sändebudet är en välskriven bok och jag har till viss del en känsla av att det bara inte råkade vara helt rätt bok för mig. Dystopier är populära bland böcker för tonåringar och unga vuxna, men vill du läsa en dystopi för vuxna så tycker jag att du ska ge Sändebudet en chans. Kanske är det helt rätt bok för dig.  

Jag måste även ge ett stort plus till omslag och formgivning av boken. Tranan är ett förlag som verkligen har förstått hur viktigt omslaget på en bok är, med eller utan skyddsomslag.

Betyg: 3 av 5

 

Titel: Sändebudet

Författare: Yoko Tawada

Sidor: 191

Förlag: Tranan

Utgiven: 2017 (På svenska 2020)

 

Stort tack till bokförlaget Tranan för recensionsexemplar av boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar