torsdag 28 januari 2021

”Eden” av Monica Sabolo

 

Nita är femton år och bor i ett reservat mellan en motorväg och mörka uråldriga skogar. Hon har en fot fortfarande i barndomen, men samtidigt en längtan efter frihet. När Lucy flyttar in i Nitas område förändras allt. Lucy går ut i skogen där hon hittar spår efter mystiska ritualer som hon visar för Nita. Till en början bryr sig Nita inte om det hela, men det kommer ändras den dag Lucy försvinner. Lucy är borta i två dagar innan hon hittas i skogen, naken och täckt av sår, och hon har slutat prata. Nita försöker ta reda på vad som hänt Lucy men kommer att upptäcka fler saker än vad hon hade förväntat sig. Det pågår mer i skogarna än vad hon trott.

Jag läste och tyckte mycket om Monica Sabolos roman Summer som gavs ut på svenska 2018, så när hennes nya bok Eden kom i översättning i höstas blev jag väldigt glad. Jag visste att det här skulle vara en bok för mig, och det var det. Precis som i Summer handlar det om ungdomar, tiden mellan barndom och vuxenlivet. Här handlar det dessutom om hur det är att tillhöra en minoritet, för det görs skillnad mellan ursprungsbefolkning och de vita. Flera flickor har försvunnit men det är först när Lucy är borta som vita flickor blir rädda på allvar. Tidigare har det inte haft med dem att göra. Eden är också en bok om systerskap och hämnd. Det är en bok om övergrepp, om hur flickor rövas bort och hur skogsbolag skövlar skogarna kring reservatet. Eden är välskriven och det tar bara en sida innan jag är fast i berättelsen. Det är en spännande och fängslande roman och jag tyckte om den minst lika mycket som hennes förra bok. Efter två så bra böcker räknar jag Monica Sabolo som en av mina nya favoritförfattare och jag längtar redan efter att få läsa mer av henne. Jag kan varmt rekommendera både Eden och Summer till den som inte tidigare har läst något av författaren.

Betyg: 4 av 5

 

Titel: Eden

Författare: Monica Sabolo

Sidor: 277

Förlag: Sekwa

Utgiven: 2019 (På svenska 2020)

 

Stort tack till Sekwa förlag för recensionsexemplar av boken! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar